TIIVISTELMÄ Helminen, Merja & Järvinen, Niina. Päivähoidossa olevien lasten isien tukeminen. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2013, 59 s, 2 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päivähoidossa olevien lasten isien tuen tarvetta kasvatuksellisissa asioissa sekä kartoittaa heidän ajatuksiaan ihanteellisesta päiväkodista, sekä haimme vastauksia mitenpäivähoidon palveluja voitaisiin kehittää. Selvityksemme oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Selvityksen aineisto kerättiin 2012 jakamalla kyselylomakkeet Coronaria Oy:n ylläpitämien Päiväkoti Touhula Nurmijärvi ja Touhula Oulunsalon yksiköiden isille. Saatu aineisto analysoitiin teema- alueittain. Vertailimme saatuja vastauksia ja niiden eroavaisuuksia teemojen mukaisesti. Työmme teoriaosuus ja saadut vastaukset peilautuivat kiintymyssuhdeteoriaan ja vanhemmuuden tukemiseen kasvatuskumppanuuden avulla. Analysoimamme tulokset kertoivat isien olevan suhteellisen tyytyväisiä tämänhetkisiin päivähoidon palveluihin. He eivät kaivanneet isille suunnattua pienryhmätoimintaa. Isät kokivat tarvitsevansa päivähoidon henkilökunnalta tukea lähinnä kasvatuksellisissa asioissa, kuten lasten oppimiseen ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen liittyvissä asioissa. Ihanteellinen hoitopaikka isien mielestä olisi kodinomainen, paikka jossa lapset viihtyisivät ja siellä olisi tarjolla monipuolista toimintaa. Päiväkodin henkilökunnalta isät toivoivat tasapuolisuutta sekä yksilöllistä hoito-otetta sekä ammatillisuutta. Avainsanoja: Isyys, Yhteiskunnan tuki, Isä ryhmät, Osallisuus, Kasvatuskumppanuus ABSTRACT Helminen, Merja & Järvinen, Niina. Supporting Fatherhood in daycare. Language: Finnish. Järvenpää. 59 pages. 2 appendices. Spring 2013. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Social Services and Education. Degree: Bachelor of Social Services + Kindergarten teacher qualification. The objective of the bachelor thesis was to research fathers’ need for advice and support parenting, and to map out their thoughts about ideal daycare. In addition, the aim was to collect information about how to improve the service in daycare sector. The final thesis was qualitative. As for methods, the data was collected by a questionnaire which was the theoretical part of our thesis. All collected answers reflect the attachment theory and parenting support with educational partnership. The material for the final thesis was collected from two Coronaria daycare places, Touhula Nurmijärvi and Touhula Oulunsalo in November 2012. Questionnaires were analysed by themes. We verified all received answers and their differences by these themes. The analysed results show that the fathers are relatively satisfied with today’s daycare services. The fathers are not feeling left alone or they are not missing small group activities but they would like to have more support in parenthood issues such as children’s learning and the development of social skills. An ideal daycare, in the fathers’ opinion, would be to provide a place like home with different kinds of activities. The fathers are expecting daycare personnel to have a professional attitude when it comes to equality and individual treatment. Keywords: Fatherhood, the support of society, father groups, partnership, educational partnership.