”Lukeminen on mukavaa, opettavaista ja virkistävää” : Mielipidetutkimus Kempeleen kirjaston lukudiplomista
Tervola, Noora (2015)
Tervola, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417390
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kempeleen kirjaston lukudiplomia, siihen liittyviä ilmiöitä ja sitä, kuinka peruskoulujen kakkosluokkalaiset, heidän vanhempansa ja opettajansa ovat kokeet diplomin suorittamisen. Lisäksi haluttiin tietää, oliko lukudiplomilla vaikutus lasten lukuharrastukseen ja lukutaitoon.
Lukudiplomia käsitellään lukemaan innostamisen menetelmänä, mutta tarkemmin asiantuntijahaastattelun kautta. Työssä tutkittiin lasten lukutaidon kehittymistä ja lukutaidon käsitettä laajasti, mutta myös lukemisen vaikeuksia. Lisäksi lastenkirjallisuuden merkitystä tarkastellaan lukutaidon kehittymisen kautta, ja lastenkirjallisuutta tutkittiin myös lajityypeittäin muun muassa kyselyyn vastanneiden oppilaiden mielipiteiden pohjalta. Kirjallisuuden opetusta tutkittiin myös peruskoulujen opetussuunnitelmien kautta, sillä uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet astuu voimaan 2016.
Opinnäytetyö on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus.
Tulokset perustuvat kaikkien viiden Kempeleen peruskoulun 2.-luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen tehtyihin lomake- ja verkkokyselyihin. Kyselyjen pohjalta enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä lukudiplomiin, sukupuolesta ja koulusta riippumatta. 2.-luokkalaisista jopa 82 % kertoi suorittaneensa kirjallisuusdiplomin lukuvuonna 2014–2015. Luokanopettajien mielipide pohjautui ryhmähaastatteluina toteutettuihin teemahaastatteluihin. Teemahaastatteluista ilmeni, että myös opettajat olivat tyytyväisiä kirjaston kanssa toteutettavaan yhteistyöhön, mutta lukudiplomin suorittamiselle toivottiin yhtenäisempää toimintatapaa.
Tuloksista huomattiin, että oppilaat, vanhemmat ja opettajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä kirjaston lukudiplomiin. Ongelmista suurin osa koski vanhempien ja opettajien pysymistä ajan tasalla diplomia suorittavien tehtävistä. Kaikki kyselyyn osallistuneet ryhmät odottavat innolla tulevia uudistuksia lukudiplomityössä, ja vanhempia toivottiin aktiivisemmin mukaan toimintaan. Noin puolet vanhemmista haluaisi lukudiplomin osaksi peruskoulujen uutta opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen toivotaan jatkuvan pitkittäistutkimuksena.
Lukudiplomia käsitellään lukemaan innostamisen menetelmänä, mutta tarkemmin asiantuntijahaastattelun kautta. Työssä tutkittiin lasten lukutaidon kehittymistä ja lukutaidon käsitettä laajasti, mutta myös lukemisen vaikeuksia. Lisäksi lastenkirjallisuuden merkitystä tarkastellaan lukutaidon kehittymisen kautta, ja lastenkirjallisuutta tutkittiin myös lajityypeittäin muun muassa kyselyyn vastanneiden oppilaiden mielipiteiden pohjalta. Kirjallisuuden opetusta tutkittiin myös peruskoulujen opetussuunnitelmien kautta, sillä uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet astuu voimaan 2016.
Opinnäytetyö on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus.
Tulokset perustuvat kaikkien viiden Kempeleen peruskoulun 2.-luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen tehtyihin lomake- ja verkkokyselyihin. Kyselyjen pohjalta enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä lukudiplomiin, sukupuolesta ja koulusta riippumatta. 2.-luokkalaisista jopa 82 % kertoi suorittaneensa kirjallisuusdiplomin lukuvuonna 2014–2015. Luokanopettajien mielipide pohjautui ryhmähaastatteluina toteutettuihin teemahaastatteluihin. Teemahaastatteluista ilmeni, että myös opettajat olivat tyytyväisiä kirjaston kanssa toteutettavaan yhteistyöhön, mutta lukudiplomin suorittamiselle toivottiin yhtenäisempää toimintatapaa.
Tuloksista huomattiin, että oppilaat, vanhemmat ja opettajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä kirjaston lukudiplomiin. Ongelmista suurin osa koski vanhempien ja opettajien pysymistä ajan tasalla diplomia suorittavien tehtävistä. Kaikki kyselyyn osallistuneet ryhmät odottavat innolla tulevia uudistuksia lukudiplomityössä, ja vanhempia toivottiin aktiivisemmin mukaan toimintaan. Noin puolet vanhemmista haluaisi lukudiplomin osaksi peruskoulujen uutta opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen toivotaan jatkuvan pitkittäistutkimuksena.