Wilma-kouluhallinto-ohjelman käyttö oppilaiden poissaolotietojen käsittelyssä Pieksämäen kaupungin perusopetuksessa
Vehkasilta, Johanna (2015)
Vehkasilta, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417463
Tiivistelmä
Velvoite oppilaan poissaolojen seurantaan on säädetty perusopetuslaissa ja poissaolotietojen käsittely on tärkeä osa opettajan työtä. Poissaolojen tarkka seuranta on tärkeää jokaisen oppilaan kohdalla, mutta sillä on merkitystä myös tilastoinnin kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pieksämäen kaupungin perusopetuksen opettajien osaamista sekä kokemuksia Wilma-kouluhallinto-ohjelman käytöstä oppilaiden poissaolotietojen käsittelyssä. Työn merkittävä tavoite oli luoda kaupungin perusopetuksen koulujen käyttöön uudet yhtenäiset ja tarkoituksenmukaiset sekä tilastoinnin kannalta riittävät poissaololuokitukset.
Opinnäytetyötä varten toteutettu kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2014 ja kyselyyn vastasi 53 opettajaa kaupungin kolmesta ala- ja yhdestä yläkoulusta. Mukana kyselylomaketta suunnittelemassa oli kaupungin opetustoimen puolesta neljä kaupungin koulujen rehtoria. Kysely toteutettiin sähköisenä, jolloin vastaajat saivat kyselylomakkeen täytettäväkseen sähköpostitse.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastanneet käyttävät Wilma-kouluhallinto-ohjelmaa työssään säännöllisesti ja sen käyttö poissaolotietojen käsittelyssä ja dokumentoinnissa koetaan mielekkääksi. Wilma oli vastaajien mielestä käytännöllinen väline myös poissaoloista viestimiseen kotien kanssa ja he toivoivat myös oppilaiden huoltajien lisäävän sen käyttöä. Kyselyyn vastanneet kokivat myös oman Wilma-osaamisensa hyväksi. Vastauksissa toivottiin kuitenkin selkeämpää ohjeistusta poissaolotietojen merkitsemiseen ja yhdenmukaisia poissaololuokituksia. Kyselystä saatuja tuloksia on alettu hyödyntää kaupungin perusopetuksen kouluissa syksyllä 2014. Poissaololuokitusten uusiminen ja yhdenmukaistaminen kyselyssä olleiden poissaololuokitusten mukaisiksi on aloitettu alakouluista, joista osalla uudet poissaololuokat otettiin käyttöön syyslukukauden alussa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos tilastoi oppilaiden poissaoloja valtakunnallisesti, jolloin jokainen Suomen koulu on velvollinen ilmoittamaan oppilaidensa poissaolotiedot valtakunnallisesti tilastoitavaksi. Nyt Pieksämäen kouluissa käyttöön otettavat poissaololuokitukset ovat myös tämän tilastoinnin kannalta riittävät.
Opinnäytetyötä varten toteutettu kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2014 ja kyselyyn vastasi 53 opettajaa kaupungin kolmesta ala- ja yhdestä yläkoulusta. Mukana kyselylomaketta suunnittelemassa oli kaupungin opetustoimen puolesta neljä kaupungin koulujen rehtoria. Kysely toteutettiin sähköisenä, jolloin vastaajat saivat kyselylomakkeen täytettäväkseen sähköpostitse.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastanneet käyttävät Wilma-kouluhallinto-ohjelmaa työssään säännöllisesti ja sen käyttö poissaolotietojen käsittelyssä ja dokumentoinnissa koetaan mielekkääksi. Wilma oli vastaajien mielestä käytännöllinen väline myös poissaoloista viestimiseen kotien kanssa ja he toivoivat myös oppilaiden huoltajien lisäävän sen käyttöä. Kyselyyn vastanneet kokivat myös oman Wilma-osaamisensa hyväksi. Vastauksissa toivottiin kuitenkin selkeämpää ohjeistusta poissaolotietojen merkitsemiseen ja yhdenmukaisia poissaololuokituksia. Kyselystä saatuja tuloksia on alettu hyödyntää kaupungin perusopetuksen kouluissa syksyllä 2014. Poissaololuokitusten uusiminen ja yhdenmukaistaminen kyselyssä olleiden poissaololuokitusten mukaisiksi on aloitettu alakouluista, joista osalla uudet poissaololuokat otettiin käyttöön syyslukukauden alussa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos tilastoi oppilaiden poissaoloja valtakunnallisesti, jolloin jokainen Suomen koulu on velvollinen ilmoittamaan oppilaidensa poissaolotiedot valtakunnallisesti tilastoitavaksi. Nyt Pieksämäen kouluissa käyttöön otettavat poissaololuokitukset ovat myös tämän tilastoinnin kannalta riittävät.