HR-järjestelmän alustava tarvekartoitus: Caseyritys X
Liukola, Janni (2015)
Liukola, Janni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää yritys X:n tarpeet HR-järjestelmälle. Tarpeita selvitetään vertaamalla nykyisten tietojärjestelmien ja HR-osaston eri prosessien yhteensopivuutta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen avulla, jonka kohteena on yritys X ja erityisesti sen pääkaupunkiseudun HR-osasto. Tutkimusmenetelminä on käytetty haastatteluja ja havainnointia. Tutkimus toteutettiin maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2015.
Henkilöstöosaston vastuulle voidaan katsoa lukuisia työtehtäviä henkilöstöhankinnasta työhyvinvoinnin seurantaan. Jokainen organisaatio määrittelee kuitenkin itse, mitä sen HR-osaston tehtäviin kuuluu. Yritys X:n HR-osasto huolehtii yleisten henkilöstöasioiden lisäksi myös sisäisestä henkilöstövuokrauksesta ja toimii virallisena omana toimipaikkana ja esimiehenä huomattavalle osalle yrityksen työntekijöistä.
HR-tietojärjestelmä on HR-osaston tärkein työkalu, jota hyödynnetään hyvin monissa HR-prosesseissa. HR-järjestelmän tulisi vastata käyttäjäyrityksen tarpeita, jotta työskentely olisi tehokasta. Yritys X:n käytössä oleva HR-järjestelmä ei tällä hetkellä vastaa yrityksen kaikkiin tarpeisiin. Suurimpia ongelmia järjestelmässä ovat epäkäytännöllisyys ja järjestelmän huono kyky käsitellä henkilöstön tietoja kokonaisuutena. Järjestelmä ei esimerkiksi mahdollista puuttuvien suoritusten seurantaa helposti vaan halutut asiat täytyy tarkistaa työntekijä kerrallaan.
Yritys X:n HR-osaston käytössä oleva HR-järjestelmä hankittiin vuonna 2011 lähinnä sisäisen henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin työkaluksi. Näihin tarpeisiin nykyinen järjestelmä vastaa tyydyttävästi. Muihin HR-osaston tehtäviin, kuten henkilöstön tietojen ylläpitoon järjestelmässä, nykyinen HR-järjestelmä ei ole sopiva työkalu. Nykyisellä järjestelmällä on opittu tulemaan toimeen, mutta se vaatii henkilöstökoordinaattoreilta paljon turhaa työtä. Yritys X:n HR-osaston rooli onkin hyvin hallinnollinen ja monet HR:ksi laskettavat asiat ovat muiden tahojen, kuten toimipaikkojen esimiesten vastuulla.
Henkilöstöosaston vastuulle voidaan katsoa lukuisia työtehtäviä henkilöstöhankinnasta työhyvinvoinnin seurantaan. Jokainen organisaatio määrittelee kuitenkin itse, mitä sen HR-osaston tehtäviin kuuluu. Yritys X:n HR-osasto huolehtii yleisten henkilöstöasioiden lisäksi myös sisäisestä henkilöstövuokrauksesta ja toimii virallisena omana toimipaikkana ja esimiehenä huomattavalle osalle yrityksen työntekijöistä.
HR-tietojärjestelmä on HR-osaston tärkein työkalu, jota hyödynnetään hyvin monissa HR-prosesseissa. HR-järjestelmän tulisi vastata käyttäjäyrityksen tarpeita, jotta työskentely olisi tehokasta. Yritys X:n käytössä oleva HR-järjestelmä ei tällä hetkellä vastaa yrityksen kaikkiin tarpeisiin. Suurimpia ongelmia järjestelmässä ovat epäkäytännöllisyys ja järjestelmän huono kyky käsitellä henkilöstön tietoja kokonaisuutena. Järjestelmä ei esimerkiksi mahdollista puuttuvien suoritusten seurantaa helposti vaan halutut asiat täytyy tarkistaa työntekijä kerrallaan.
Yritys X:n HR-osaston käytössä oleva HR-järjestelmä hankittiin vuonna 2011 lähinnä sisäisen henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin työkaluksi. Näihin tarpeisiin nykyinen järjestelmä vastaa tyydyttävästi. Muihin HR-osaston tehtäviin, kuten henkilöstön tietojen ylläpitoon järjestelmässä, nykyinen HR-järjestelmä ei ole sopiva työkalu. Nykyisellä järjestelmällä on opittu tulemaan toimeen, mutta se vaatii henkilöstökoordinaattoreilta paljon turhaa työtä. Yritys X:n HR-osaston rooli onkin hyvin hallinnollinen ja monet HR:ksi laskettavat asiat ovat muiden tahojen, kuten toimipaikkojen esimiesten vastuulla.