Kuntoliikkujan liikuntamotivaatio: Minustako liikkuja? – konsepti
Salmi, Miia (2015)
Salmi, Miia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417454
Tiivistelmä
Tämän projektin tavoitteena oli kehittää ”Minustako liikkuja?”-konsepti toimeksiantaja Mahtisalille. Konpsetin avulla henkilökohtaisesta liikuntavalmennuksesta saadaan entistä asiakaslähtöisempi ja jokaisen asiakkaan omiin tarpeisiin mukautuva.
Opinnäytetyössä tutkittiin projektissa mukana olleiden henkilöiden kokemusten ja kommenttien perusteella, minkälainen henkilökohtaisen liikuntavalmennuksen palvelu olisi heille kaikkein hyödyllisin, jotta se tukisi liikunnallista elämäntapamuutosta. Seurantajakso kesti neljä (4) kuukautta. Seurantajakson tulosten ja projektissa mukana olleiden henkilöiden kommenttien perusteella rakennettiin ”Minustako liikkuja?”-konsepti.
Seurantajakso koostui erilaisista elementeistä, kuten yksilö- ja ryhmätapaamisista, liikuntakertojen seurannasta ja viikoittaisista sähköposteista osallistujien kanssa. Näiden elementtien avulla seurattiin osallistujien liikuntamotivaation kehittymistä ja säilymistä ennen kaikkea siitä näkökulmasta, miten hyödylliseksi he kokivat seurantajakson eri osa-alueet.
Seurantajakso toimi siis eräänlaisena kokeiluna tulevalle ”Minustako liikkuja?”-konseptille. Projektissa olleet henkilöt antoivat kommentteja ja palautetta seurantajakson vaiheista ja elementeistä. Näiden kommenttien ja palautteen perusteella rakennettiin ”Minustako liikkuja?”-palvelu, jota toimeksiantaja Mahtisali voi tarjota asiakkailleen.
Tulosten perusteella seurantajakso oli onnistunut, mutta viikon mittainen seurantaväli oli monelle osallistuneelle liian tiheä. Muut elementit mainittiin hyödyllisiksi ja tavoitteita tukeviksi. Seurantaväli tulee olemaan ”Minustako liikkuja?”-konseptissa harvempi.
Lopputuote on hyvin asiakaslähtöinen ja se muotoutuu palvelemaan jokaisen asiakkaan omia tarpeita juuri hänen lähtökohdistaan. Asiakas pääsee myös itse päättämään, mitä palveluita hän haluaa omaan ”Minustako liikkuja?”-jaksoonsa. Näin tuotteesta voidaan jättää pois sellaiset elementit, joita asiakas ei koe tarpeellisiksi ja antaa enemmän aikaa niille, jotka tuovat asiakkaalle lisäarvoa.
Tuotteen avulla pyritään myös sitouttamaan asiakas Mahtisalin toimintaan. Tästä syystä tuote on hinnoiteltu niin, että se ei ole paljoakaan perinteistä kuukausikorttia kalliimpi. Tuotteen ollessa maltillisesti hinnoiteltu, se kannustaa asiakkaita kokeilemaan ”Minustako liikkuja?”-palvelua.
Opinnäytetyössä tutkittiin projektissa mukana olleiden henkilöiden kokemusten ja kommenttien perusteella, minkälainen henkilökohtaisen liikuntavalmennuksen palvelu olisi heille kaikkein hyödyllisin, jotta se tukisi liikunnallista elämäntapamuutosta. Seurantajakso kesti neljä (4) kuukautta. Seurantajakson tulosten ja projektissa mukana olleiden henkilöiden kommenttien perusteella rakennettiin ”Minustako liikkuja?”-konsepti.
Seurantajakso koostui erilaisista elementeistä, kuten yksilö- ja ryhmätapaamisista, liikuntakertojen seurannasta ja viikoittaisista sähköposteista osallistujien kanssa. Näiden elementtien avulla seurattiin osallistujien liikuntamotivaation kehittymistä ja säilymistä ennen kaikkea siitä näkökulmasta, miten hyödylliseksi he kokivat seurantajakson eri osa-alueet.
Seurantajakso toimi siis eräänlaisena kokeiluna tulevalle ”Minustako liikkuja?”-konseptille. Projektissa olleet henkilöt antoivat kommentteja ja palautetta seurantajakson vaiheista ja elementeistä. Näiden kommenttien ja palautteen perusteella rakennettiin ”Minustako liikkuja?”-palvelu, jota toimeksiantaja Mahtisali voi tarjota asiakkailleen.
Tulosten perusteella seurantajakso oli onnistunut, mutta viikon mittainen seurantaväli oli monelle osallistuneelle liian tiheä. Muut elementit mainittiin hyödyllisiksi ja tavoitteita tukeviksi. Seurantaväli tulee olemaan ”Minustako liikkuja?”-konseptissa harvempi.
Lopputuote on hyvin asiakaslähtöinen ja se muotoutuu palvelemaan jokaisen asiakkaan omia tarpeita juuri hänen lähtökohdistaan. Asiakas pääsee myös itse päättämään, mitä palveluita hän haluaa omaan ”Minustako liikkuja?”-jaksoonsa. Näin tuotteesta voidaan jättää pois sellaiset elementit, joita asiakas ei koe tarpeellisiksi ja antaa enemmän aikaa niille, jotka tuovat asiakkaalle lisäarvoa.
Tuotteen avulla pyritään myös sitouttamaan asiakas Mahtisalin toimintaan. Tästä syystä tuote on hinnoiteltu niin, että se ei ole paljoakaan perinteistä kuukausikorttia kalliimpi. Tuotteen ollessa maltillisesti hinnoiteltu, se kannustaa asiakkaita kokeilemaan ”Minustako liikkuja?”-palvelua.