Heräämöstä kotiin -toiminnan käynnistämisen tuoma muutos ja toiminnan kehittäminen sairaanhoitajien kokemana
Suonpää, Jenni (2015)
Suonpää, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Satakunnan keskussairaalan leikkausosaston ja päiväkirurgian sairaanhoitajien kokemuksia Heräämöstä kotiin -toiminnan käynnistämisen tuomista muutoksista ja miten toimintaa tulisi jatkossa kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa sairaanhoitajilta tämän hetkisestä Heräämöstä kotiin -toiminnasta. Saadun tiedon avulla voidaan kehittää Heräämöstä kotiin -prosessia ja mahdollistaa potilaiden laadukas hoito ja varhainen kotiutuminen sekä parantaa osastojen yhteistyötä ja leikkaushoitoprosessin kustannustehokkuutta. Lisäksi sairaanhoitajien muutoksen kokemisesta saatua tietoa voidaan hyödyntää Satakunnan keskussairaala 2020 -kehittämissuunnitelman tulevien muutoshankkeiden toteuttamisessa ja johtamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä kuutta leikkausosaston ja päiväkirurgian sairaanhoitajaa, jotka olivat osallistuneet Heräämöstä kotiin -potilaiden hoitoon. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajat kokivat muutoksen toteutuneen hyvin nopeasti. Tietoa Heräämöstä kotiin -toiminnasta ei sairaanhoitajien mukaan ollut riittävästi saatavilla, eikä heillä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa muutokseen etenemiseen. Heräämöstä kotiin -toiminnan suunnittelemattomuus aiheutti lisätyötä ja epäilyksiä omasta ja kollegoiden jaksamisesta. Toisaalta muutosta pidettiin tervetulleena ja siitä nähtiin olevan hyötyä potilaalle.
Sairaanhoitajat näkivät Heräämöstä kotiin -toiminnan keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi potilaan viihtyvyyden parantamisen, potilasturvallisuuden takaamisen ja hoidon laadun kehittämisen. Potilashuoneen varustelu koettiin puutteelliseksi ja tila epäkäytännölliseksi. Potilaan hoitopolkua pidettiin liian monivaiheisena ja hoitokontakteja eri yksiköin oli sairaanhoitajien mielestä liian monta. Vaihtoehtoisina hoitopolkuina nähtiin potilaan leikkaukseen tulo ja kotiutuminen päiväkirurgian kautta tai koko leikkausprosessin toteuttaminen päiväkirurgiassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä kuutta leikkausosaston ja päiväkirurgian sairaanhoitajaa, jotka olivat osallistuneet Heräämöstä kotiin -potilaiden hoitoon. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajat kokivat muutoksen toteutuneen hyvin nopeasti. Tietoa Heräämöstä kotiin -toiminnasta ei sairaanhoitajien mukaan ollut riittävästi saatavilla, eikä heillä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa muutokseen etenemiseen. Heräämöstä kotiin -toiminnan suunnittelemattomuus aiheutti lisätyötä ja epäilyksiä omasta ja kollegoiden jaksamisesta. Toisaalta muutosta pidettiin tervetulleena ja siitä nähtiin olevan hyötyä potilaalle.
Sairaanhoitajat näkivät Heräämöstä kotiin -toiminnan keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi potilaan viihtyvyyden parantamisen, potilasturvallisuuden takaamisen ja hoidon laadun kehittämisen. Potilashuoneen varustelu koettiin puutteelliseksi ja tila epäkäytännölliseksi. Potilaan hoitopolkua pidettiin liian monivaiheisena ja hoitokontakteja eri yksiköin oli sairaanhoitajien mielestä liian monta. Vaihtoehtoisina hoitopolkuina nähtiin potilaan leikkaukseen tulo ja kotiutuminen päiväkirurgian kautta tai koko leikkausprosessin toteuttaminen päiväkirurgiassa.