Kauppakeskusten lastentapahtumien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät : Markkinatutkimus Tapahtumatalo Succee.:lle
Niemi, Krista (2015)
Niemi, Krista
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kauppakeskusten ostopäätösryhmän ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä heidän ostaessaan lastentapahtumia ulkopuoliselta tapahtumatuotantoyritykseltä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kauppakeskusten tapahtumien ostopäätösryhmän rakennetta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona tapahtumatalo Succee.:lle. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta tapahtumatalo Succee.:n olisi helpompi kehittää onnistunut lastentapahtumakiertue Suomen kauppakeskuksissa.
Opinnäytetyön teoria osuudessa lukijalle selvennettiin tapahtumia palvelutuotteina, lastentapahtumia laajennetun palvelutarjooman näkökulmasta ja organisaatioiden välisen ostoprosessin rakennetta ja ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Edellä mainittujen ohella avattiin markkinatutkimusta käsitteenä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoitujen kysymysten ohella mielipiteitä selventäviä asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 11 eri kauppakeskuksen markkinointiosastoille ja vastauksia saatiin yhteensä seitsemän (7) kappaletta. Opinnäytetyön tuloksista selvisi kauppakeskusten ostopäätösryhmien ostopäätöksiin vaikuttavan eniten myytävän lastentapahtuman sisältö, eri kohderyhmien huomioiminen tapahtumassa, tapahtumayrityksen henkilökohtainen myyntityö, asiakaspalvelu ja tapahtuman tuloksellisuus. Tämän ohella kauppakeskusten ostopäätösryhmän koko osoittautui yllättävän pieneksi.
Opinnäytetyön teoria osuudessa lukijalle selvennettiin tapahtumia palvelutuotteina, lastentapahtumia laajennetun palvelutarjooman näkökulmasta ja organisaatioiden välisen ostoprosessin rakennetta ja ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Edellä mainittujen ohella avattiin markkinatutkimusta käsitteenä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoitujen kysymysten ohella mielipiteitä selventäviä asteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 11 eri kauppakeskuksen markkinointiosastoille ja vastauksia saatiin yhteensä seitsemän (7) kappaletta. Opinnäytetyön tuloksista selvisi kauppakeskusten ostopäätösryhmien ostopäätöksiin vaikuttavan eniten myytävän lastentapahtuman sisältö, eri kohderyhmien huomioiminen tapahtumassa, tapahtumayrityksen henkilökohtainen myyntityö, asiakaspalvelu ja tapahtuman tuloksellisuus. Tämän ohella kauppakeskusten ostopäätösryhmän koko osoittautui yllättävän pieneksi.