Sanataideopas Uittamon päiväkotiin
Uotila, Jussi (2015)
Uotila, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417424
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää sanataideosaamista varhaiskasvatustyössä. Sanataiteen käyttö auttaa lapsia kehittämään heidän kielellisiä taitojaan ja sanataiteen ymmärtämistään. Opinnäytetyössä syntynyt produkti on varhaiskasvatuksessa käyttöön suunniteltu sanataideopas.
Kehittämisympäristönäni oli Uittamon päivähoitoyksikkö Turussa. Päiväkodin henkilökunta toimi yhteistyökumppaninani. Keräsin kehittämisideoita henkilökunnalta ja sain palautetta omista ideoistani. Kehittämisprosessin aikana olen käyttänyt erityisesti kahta sanataiteen menetelmää, tarinankerrontaa ja lasten kerrontaa ryhmässä. Tarinankerronta tarkoittaa kertomuksen kertomista ulkomuistista, lukematta sitä kirjasta suoraan. Tarinankerrontamenetelmää käytetään paljon Steiner-pedagogiikassa, josta sain vaikutteen kehittää menetelmää myös kunnallisessa päivähoidossa. Sadutusta käytetään laajasti suomalaisessa varhaiskasvatuksessa mutta lasten kerronta pienryhmissä on vähemmän käytetty ja haastavampi tapa soveltaa sadutusmenetelmää. Sekä tarinankerronnan että lasten kerronnan ryhmässä koin innovatiivisiksi ja kokeilemisen arvoisiksi menetelmiksi.
Sanataideopas sisältää seitsemän kirjoittamaani lyhyttä satua ja 27 valmistamaani tarinankerrontakorttia. Yksi opinnäytetyöni tavoitteista olikin kehittää omia luovia taitojani varhaiskasvattajana. Satuja voidaan lukea tai kertoa esimerkiksi päivittäisissä aamupiireissä. Tarinankerrontakortit ovat suurikokoisia kuvitettuja kortteja, jotka on suunniteltu käytettäviksi sadutuksen apuna. Korteista voivat hyötyä erityisesti kielellistä tukea tarvitsevat lapset.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, työn prosessin kuvauksesta, arvioinnista sekä itse produktista, sanataideoppaasta.
Kehittämisympäristönäni oli Uittamon päivähoitoyksikkö Turussa. Päiväkodin henkilökunta toimi yhteistyökumppaninani. Keräsin kehittämisideoita henkilökunnalta ja sain palautetta omista ideoistani. Kehittämisprosessin aikana olen käyttänyt erityisesti kahta sanataiteen menetelmää, tarinankerrontaa ja lasten kerrontaa ryhmässä. Tarinankerronta tarkoittaa kertomuksen kertomista ulkomuistista, lukematta sitä kirjasta suoraan. Tarinankerrontamenetelmää käytetään paljon Steiner-pedagogiikassa, josta sain vaikutteen kehittää menetelmää myös kunnallisessa päivähoidossa. Sadutusta käytetään laajasti suomalaisessa varhaiskasvatuksessa mutta lasten kerronta pienryhmissä on vähemmän käytetty ja haastavampi tapa soveltaa sadutusmenetelmää. Sekä tarinankerronnan että lasten kerronnan ryhmässä koin innovatiivisiksi ja kokeilemisen arvoisiksi menetelmiksi.
Sanataideopas sisältää seitsemän kirjoittamaani lyhyttä satua ja 27 valmistamaani tarinankerrontakorttia. Yksi opinnäytetyöni tavoitteista olikin kehittää omia luovia taitojani varhaiskasvattajana. Satuja voidaan lukea tai kertoa esimerkiksi päivittäisissä aamupiireissä. Tarinankerrontakortit ovat suurikokoisia kuvitettuja kortteja, jotka on suunniteltu käytettäviksi sadutuksen apuna. Korteista voivat hyötyä erityisesti kielellistä tukea tarvitsevat lapset.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, työn prosessin kuvauksesta, arvioinnista sekä itse produktista, sanataideoppaasta.