Sukupuolisensitiivisyys ja sukupuolten välinen tasa-arvo varhaiskasvatuksessa
Karim, Ella; Orajärvi, Bertta (2015)
Karim, Ella
Orajärvi, Bertta
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517666
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on saada selville, näkyykö sukupuolisensitiivinen kasvatustapa kasvattajan tavassa kohdata lapsi varhaiskasvatuksessa. Tutkimme myös, näkyykö sukupuolten välinen tasa-arvo kasvattajan tavassa kohdata lapsia sekä sitä, millä tavalla nämä kaksi aihetta ilmenevät varhaiskasvatuksen arjessa. Kasvattajan käytännöntyön havainnointiin käytimme videointia, jonka suoritimme yhdessä kunnallisessa päiväkodissa. Kyselyt toteutimme videoinnin tueksi kolmessa kunnallisessa päiväkodissa.
Käyttämämme tutkimusotteet olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Kas-vattajan näkökulmasta huolimatta pyrimme toteuttamaan työmme mahdollisimman lapsilähtöisesti. Huomioimme siis eettiset periaatteet myös lasten kannalta, vaikka he eivät suoranaisesti tutkimuksen kohteena olleet. Videohavainnoinnin kohteena olivat neljä varhaiskasvatuksen ammattilaista ja kyselyt lähetettiin 34 lastenhoitajalle sekä lastentarhanopettajalle. Analysoimme aineistoa asettamalla sen tutkimiimme kategorioihin ja havainnollistimme tuloksia konkreettisilla esimerkeillä sekä yhteenvetotaulukolla.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on korostaa sukupuolisensitiivisen kasvatustavan sekä sukupuolten välisen tasa-arvon merkitystä varhaiskasvatuksessa. Videointien ja kyselyvastausten perusteella voimme todeta, että aiheemme hallitaan enemmän teoriassa, mutta käytännön tasolla toteutus jää vähäisemmäksi, vaikkei kokonaan huomioimattakaan. Sukupuolisensitiivinen kasvatus on hieman tuntemattomampi aihe varhaiskasvatuksessa, kuin sukupuolten välinen tasa-arvo ja kasvattajien tietämystä sekä käytännönosaamista näiden suhteen voitaisiin lisätä esimerkiksi koulutusten avulla.
Käyttämämme tutkimusotteet olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Kas-vattajan näkökulmasta huolimatta pyrimme toteuttamaan työmme mahdollisimman lapsilähtöisesti. Huomioimme siis eettiset periaatteet myös lasten kannalta, vaikka he eivät suoranaisesti tutkimuksen kohteena olleet. Videohavainnoinnin kohteena olivat neljä varhaiskasvatuksen ammattilaista ja kyselyt lähetettiin 34 lastenhoitajalle sekä lastentarhanopettajalle. Analysoimme aineistoa asettamalla sen tutkimiimme kategorioihin ja havainnollistimme tuloksia konkreettisilla esimerkeillä sekä yhteenvetotaulukolla.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on korostaa sukupuolisensitiivisen kasvatustavan sekä sukupuolten välisen tasa-arvon merkitystä varhaiskasvatuksessa. Videointien ja kyselyvastausten perusteella voimme todeta, että aiheemme hallitaan enemmän teoriassa, mutta käytännön tasolla toteutus jää vähäisemmäksi, vaikkei kokonaan huomioimattakaan. Sukupuolisensitiivinen kasvatus on hieman tuntemattomampi aihe varhaiskasvatuksessa, kuin sukupuolten välinen tasa-arvo ja kasvattajien tietämystä sekä käytännönosaamista näiden suhteen voitaisiin lisätä esimerkiksi koulutusten avulla.