Orilammen Majan markkinointiviestinnän kartoittaminen ja kehittäminen
Lantta, Krista (2015)
Lantta, Krista
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kouvolalainen matkailuyritys Orilammen Maja. Se tarjoaa majoituspalveluita ja ravintolapalveluita sekä kesäisin Kultareittiristeilyä, joka on heidän päätuotteensa. Yrityksen sesonki sijoittuu kesälle, mutta yritys on auki ympäri vuoden. Orilammen Maja on perheyritys ja tällä hetkellä sen omistaa perustajien Irja ja Väinö Siikavan lapsenlapset Helena Salminen ja Jere Vesalainen.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toiveiden perusteella. Orilammen Majan yhteyshenkilönä toimi Kukka-Maaria Vesalainen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Orilammen Majan asiakasryhmiä sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimivuutta. Tutkimustulosten pohjalta yritys voi kehittää näitä osa-alueitaan ja parantaa liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, matkailutuotteesta sekä asiakkaiden segmentoinnista. Työssä käytettiin kvantitativiista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Orilammen Majan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kyselyn ajankohta oli 8.6.2015–31.8.2015. Kyselyyn pystyi vastaamaan säköisesti yrityksen internetsivuilla sekä heidän Facebook-sivuilla. Paperilomakkeet olivat yrityksessä paikan päällä, jotta otoksesta saatiin mahdollisimman suuri ja kattava. Kyselyn vastaajamäärä on 273 ja suurin osa vastauksista tuli sähköisesti.
Työn pohdintaosuudessa on omia mielipiteitä tuloksista sekä mitä olen oppinut työtä tehdessä. Pohdintaosuuden lopussa on markkinointisuunnitelma, jossa on käytetty tutkimuksesta saatuja tuloksia. Liitteistä löytyy kyselylomake, jota käytettiin paperiversiossa. Internetissä oleva kysely oli Webropolissa, joten ulkoasu oli hieman erilainen mutta kysymykset ovat samat ja samassa järjestyksessä.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toiveiden perusteella. Orilammen Majan yhteyshenkilönä toimi Kukka-Maaria Vesalainen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Orilammen Majan asiakasryhmiä sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimivuutta. Tutkimustulosten pohjalta yritys voi kehittää näitä osa-alueitaan ja parantaa liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan muun muassa markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, matkailutuotteesta sekä asiakkaiden segmentoinnista. Työssä käytettiin kvantitativiista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Orilammen Majan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kyselyn ajankohta oli 8.6.2015–31.8.2015. Kyselyyn pystyi vastaamaan säköisesti yrityksen internetsivuilla sekä heidän Facebook-sivuilla. Paperilomakkeet olivat yrityksessä paikan päällä, jotta otoksesta saatiin mahdollisimman suuri ja kattava. Kyselyn vastaajamäärä on 273 ja suurin osa vastauksista tuli sähköisesti.
Työn pohdintaosuudessa on omia mielipiteitä tuloksista sekä mitä olen oppinut työtä tehdessä. Pohdintaosuuden lopussa on markkinointisuunnitelma, jossa on käytetty tutkimuksesta saatuja tuloksia. Liitteistä löytyy kyselylomake, jota käytettiin paperiversiossa. Internetissä oleva kysely oli Webropolissa, joten ulkoasu oli hieman erilainen mutta kysymykset ovat samat ja samassa järjestyksessä.