Tunnettuuden rakentaminen ja markkinointiviestinnän rooli - Case: Faster Horse
Eisto, Katri; Ylönen, Outi (2015)
Eisto, Katri
Ylönen, Outi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517826
Tiivistelmä
Ihminen kohtaa päivittäin 30 000 eri brändiviestiä, joten on haasteellista erottua mark- kinointiviestien massasta ja kilpailijoista. Yrityksen on tehtävä markkinointitoimenpitei- tä tunnettuuden saavuttamiseksi, jotta kohderyhmä on tietoinen yrityksestä ja sen pal- veluiden olemassaolosta. Tunnettuus on ratkaisevassa roolissa yrityksen menestymisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä post-digitaalisen suunnittelutoimiston Faster Horsen kanssa. Työ pohjautui Faster Horsen tarpeeseen selvittää, kuinka yrityksen lan- seerauskampanja onnistui ja kuinka se saavutti tunnettuutta markkinointiviestinnän toimenpiteiden avulla. Tunnettuuden rakentumista tutkittiin markkinointi- ja mainos- toimistojen kesken. Työ käsittelee aihetta Faster Horsen palvelutarjooman ja lanseera- uksessa käytettyjen markkinointiviestinnän kanavien kautta.
Työn teoreettinen viitekehys avaa yritysbrändin tunnettuutta sekä sen syntymistä ja ra- kentumista. Teoriassa syvennytään syihin, miksi tunnettuuden rakentamiseen kannattaa panostaa. Tunnettuuden rakentamista käsitellään markkinointiviestinnän toimenpitei- den ja kanavien näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kaksiosaisena kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuussa 2014. Ensimmäinen osa toteutettiin puhelinhaastatteluna ja toinen digitaalisena kyselynä. Tutkimuksen perusjoukko on Suomen top 500 yritykset.
Tuloksista ilmenee, että ilman tunnettuutta yrityksen on vaikea kilpailla paikkansa va- kiinnuttaneiden yritysbrändien kanssa. Tutkimuksesta on havaittavissa, että Faster Hor- sen lanseerauskampanja ei saavuttanut merkittävää tunnettuutta yritysbrändille. Tutki- mustuloksissa korostuu kohderyhmän tunteminen sekä markkinointiviestinnän koh- dentaminen ja kanavien monipuolinen käyttö. Tutkimustietoa hyödynnettiin Faster Horsen tulevaisuuden toiminnan suunnittelussa sekä strategisten päätösten tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä post-digitaalisen suunnittelutoimiston Faster Horsen kanssa. Työ pohjautui Faster Horsen tarpeeseen selvittää, kuinka yrityksen lan- seerauskampanja onnistui ja kuinka se saavutti tunnettuutta markkinointiviestinnän toimenpiteiden avulla. Tunnettuuden rakentumista tutkittiin markkinointi- ja mainos- toimistojen kesken. Työ käsittelee aihetta Faster Horsen palvelutarjooman ja lanseera- uksessa käytettyjen markkinointiviestinnän kanavien kautta.
Työn teoreettinen viitekehys avaa yritysbrändin tunnettuutta sekä sen syntymistä ja ra- kentumista. Teoriassa syvennytään syihin, miksi tunnettuuden rakentamiseen kannattaa panostaa. Tunnettuuden rakentamista käsitellään markkinointiviestinnän toimenpitei- den ja kanavien näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kaksiosaisena kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuussa 2014. Ensimmäinen osa toteutettiin puhelinhaastatteluna ja toinen digitaalisena kyselynä. Tutkimuksen perusjoukko on Suomen top 500 yritykset.
Tuloksista ilmenee, että ilman tunnettuutta yrityksen on vaikea kilpailla paikkansa va- kiinnuttaneiden yritysbrändien kanssa. Tutkimuksesta on havaittavissa, että Faster Hor- sen lanseerauskampanja ei saavuttanut merkittävää tunnettuutta yritysbrändille. Tutki- mustuloksissa korostuu kohderyhmän tunteminen sekä markkinointiviestinnän koh- dentaminen ja kanavien monipuolinen käyttö. Tutkimustietoa hyödynnettiin Faster Horsen tulevaisuuden toiminnan suunnittelussa sekä strategisten päätösten tukena.