Urbaanin löytöretkeilyn asiakasprofilointi Suomessa
Suopanki, Tero (2015)
Suopanki, Tero
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517758
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää urbaanin löytöretkeilyn asiakasprofiili Suomessa. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat harrastajia kiinnostavat urbaanissa löytöretkeilyssä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko urbaanilla löytöretkeilyllä potentiaalia matkailutuotteena Suomessa. Urbaanilla löytöretkeilyllä tarkoitetaan kaupunkiympäristöjen kohteiden tutkimista. Kohteet ovat yleensä näkymättömissä tai suljettuja paikkoja.
Aihe on ajankohtainen, koska erilaiset opastetut kierrokset ovat nostaneet suosiotaan tänä vuonna Suomessa. Tutkimus tehtiin kesän ja syksyn 2015 aikana ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen tuloksista toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajalle ja matkailualalle.
Tutkimus alkaa johdannolla, jonka jälkeen siirrytään tietoperustaan. Tietoperustassa esitellään keskeiset opinnäytetyön aihetta koskevat käsitteet. Tietoperustan jälkeen on empiirinen osio, jossa käydään läpi tutkimuksen toteutus ja tulokset.
Tutkimusten tulosten jälkeen käydään läpi johtopäätökset. Tutkimusten tuloksista voidaan päätellä urbaanin löytöretkeilijän asiakasprofiili. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urbaanin löytöretkeilyn kierrosten potentiaalisia asiakkaita on eniten Helsingin seudulla. Harrastajat ovat vierailleet löytöretkeilyn kohteissa Suomessa, joten kiinnostusta vierailla Suomen kohteissa on havaittavissa. Eniten sosiaalisista medioista harrastajat käyttävät Facebookia, Youtubea ja Instagramia, joten potentiaalisia asiakkaita kierroksille kannattaa tavoitella näistä sosiaalisista medioista. Kierroksia pitäisi järjestää valokuvauksellisissa kohteissa, joilla on mielenkiintoinen historia.
Kehitysehdotuksissa jatkotoimenpiteenä esitetään, miten aihetta voisi tutkia jatkossa. Jatkotoimenpiteenä voitaisiin esimerkiksi tehdä opinnäytetyönä urbaanin löytöretkeilyn kierroksia järjestävän yrityksen liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi kehitysehdotuksissa on toimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi käyttää tulevaisuudessa hyödyksi. Pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen luotettavuutta ja onnistumista. Lisäksi pohdinnassa on tutkijan oman kehittymisen ja oppimisen arviointi.
Aihe on ajankohtainen, koska erilaiset opastetut kierrokset ovat nostaneet suosiotaan tänä vuonna Suomessa. Tutkimus tehtiin kesän ja syksyn 2015 aikana ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen tuloksista toivotaan olevan hyötyä toimeksiantajalle ja matkailualalle.
Tutkimus alkaa johdannolla, jonka jälkeen siirrytään tietoperustaan. Tietoperustassa esitellään keskeiset opinnäytetyön aihetta koskevat käsitteet. Tietoperustan jälkeen on empiirinen osio, jossa käydään läpi tutkimuksen toteutus ja tulokset.
Tutkimusten tulosten jälkeen käydään läpi johtopäätökset. Tutkimusten tuloksista voidaan päätellä urbaanin löytöretkeilijän asiakasprofiili. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urbaanin löytöretkeilyn kierrosten potentiaalisia asiakkaita on eniten Helsingin seudulla. Harrastajat ovat vierailleet löytöretkeilyn kohteissa Suomessa, joten kiinnostusta vierailla Suomen kohteissa on havaittavissa. Eniten sosiaalisista medioista harrastajat käyttävät Facebookia, Youtubea ja Instagramia, joten potentiaalisia asiakkaita kierroksille kannattaa tavoitella näistä sosiaalisista medioista. Kierroksia pitäisi järjestää valokuvauksellisissa kohteissa, joilla on mielenkiintoinen historia.
Kehitysehdotuksissa jatkotoimenpiteenä esitetään, miten aihetta voisi tutkia jatkossa. Jatkotoimenpiteenä voitaisiin esimerkiksi tehdä opinnäytetyönä urbaanin löytöretkeilyn kierroksia järjestävän yrityksen liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi kehitysehdotuksissa on toimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi käyttää tulevaisuudessa hyödyksi. Pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen luotettavuutta ja onnistumista. Lisäksi pohdinnassa on tutkijan oman kehittymisen ja oppimisen arviointi.