PEDAGOGINEN PIENRYHMÄTOIMINTA JA SEN VAIKUTUS KASVATTAJIEN TYÖHYVINVOINTIIN PUISTOLAN JA KYMINTEHTAAN PÄIVÄKODEISSA
Saarivirta, Johanna (2015)
Saarivirta, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617884
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kasvatushenkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia pedagogisen pienryhmätoiminnan vaikutuksista työhyvinvointiin Kymin-tehtaan ja Puistolan päiväkodeissa. Näille kokemuksille taustaksi selvitettiin kasvattajien käsityksiä omaa hyvinvointia ja työhyvinvointia tuottavista ja tukevista tekijöistä, pedagogisen pienryhmätoiminnan taustaa, sen erilaisia toteutusmuotoja, etuja ja haasteita sekä sitä, kuinka kasvattajat kokevat sen työhyvinvointinsa kannalta. Opinnäytetyön tilaajana on Kymintehtaan päiväkoti.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella. Lisäksi kouvolalaisen lastentarhanopettajan haastattelusta saatua tietoa on käytetty taustatietona. Kohderyhmänä olleiden päiväkotien kasvatushenkilökunta sai vastattavakseen kyselyn, joka koostui osin avoimista, osin monivalintakysymyksistä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 19 kasvattajaa näistä kahdesta päiväkodista.
Tutkimustulosten mukaan kohdepäiväkotien kasvattajat pitivät pedagogista pienryhmätoimintaa enimmäkseen hyvänä ja monimuotoisena, työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavana työmenetelmänä. Pienemmän ryhmän hallinta on helpompaa, päivän toiminta on selkeämpää ja rauhallisempaa, ja pienemmän ääniärsytyksen ja työn tasapuolisemman jakautumisen ansiosta työstressin koetaan vähentyvän. Työhyvinvointia tukevaksi tekijäksi koettiin myös se, että lapset ja näiden yksilölliset tarpeet on mahdollista huomioida paremmin. Toiminnan käynnistysvaiheen haasteena pidettiin ennakkoluuloja ja muutosvastarintaa uutta työmenetelmää kohtaan. Pedagogista pienryhmätoimintaa työmenetelmänä käytettäessä haasteena pidettiin sen sitovuutta, jolloin muulle työlle, esimerkiksi suunnittelulle on vaikea löytää aikaa. Haasteiden voittamiseksi oli kuitenkin etsitty ja löydetty erilaisia ratkaisuja. Työmenetelmän käyttöönottoa suosittelisivat kaikki kyselyyn vastanneet kasvattajat.
Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää pohdittaessa pedagogisen pienryhmätoiminnan käyttöönottoa työmenetelmäksi niissä päiväkodeissa, joissa se ei vielä ole käytössä. Pedagoginen pienryhmätoiminta on tarkoitus saada käyttöön kaikkiin Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella. Lisäksi kouvolalaisen lastentarhanopettajan haastattelusta saatua tietoa on käytetty taustatietona. Kohderyhmänä olleiden päiväkotien kasvatushenkilökunta sai vastattavakseen kyselyn, joka koostui osin avoimista, osin monivalintakysymyksistä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 19 kasvattajaa näistä kahdesta päiväkodista.
Tutkimustulosten mukaan kohdepäiväkotien kasvattajat pitivät pedagogista pienryhmätoimintaa enimmäkseen hyvänä ja monimuotoisena, työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavana työmenetelmänä. Pienemmän ryhmän hallinta on helpompaa, päivän toiminta on selkeämpää ja rauhallisempaa, ja pienemmän ääniärsytyksen ja työn tasapuolisemman jakautumisen ansiosta työstressin koetaan vähentyvän. Työhyvinvointia tukevaksi tekijäksi koettiin myös se, että lapset ja näiden yksilölliset tarpeet on mahdollista huomioida paremmin. Toiminnan käynnistysvaiheen haasteena pidettiin ennakkoluuloja ja muutosvastarintaa uutta työmenetelmää kohtaan. Pedagogista pienryhmätoimintaa työmenetelmänä käytettäessä haasteena pidettiin sen sitovuutta, jolloin muulle työlle, esimerkiksi suunnittelulle on vaikea löytää aikaa. Haasteiden voittamiseksi oli kuitenkin etsitty ja löydetty erilaisia ratkaisuja. Työmenetelmän käyttöönottoa suosittelisivat kaikki kyselyyn vastanneet kasvattajat.
Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää pohdittaessa pedagogisen pienryhmätoiminnan käyttöönottoa työmenetelmäksi niissä päiväkodeissa, joissa se ei vielä ole käytössä. Pedagoginen pienryhmätoiminta on tarkoitus saada käyttöön kaikkiin Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin.