Ihana miljöö! H2Ö-festivaalin kävijäkysely ja yhteistyökumppanuuksien kehitys
Lukka, Laura (2015)
Lukka, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417480
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kulttuurituotannon koulutusohjelmalle tutkin Turussa vuosina 2014 ja 2015 järjestetyn H2Ö-festivaalin brändiä ja yhteistyökumppanuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää profiililtaan millaisia kävijöitä H2Ö:ssä käy (ikä, sukupuoli, paikkakunta jne) sekä miten kävijät kuluttavat rahaa festivaalilla ja muualla Turussa. Tuloksia hyödynnetään H2Ö:n yhteistyökumppaneita hankittassa tulevina vuosina.
Opinnäytetyöni ja tutkimukseni tilaaja on Umlaut-osuuskunta, joka järjestää H2Ö-festivaalin. Opinnäytteen tutkimusosuus perustuu määrälliselle kävijäkyselylle, joihin kävijöillä oli mahdollisuus vastata festivaalin aikana tapahtuma-alueen infopisteellä.
Kävijäkyselyn tuloksia olen analysoinut Webropol- ja SPSS-ohjelmilla. Kävijäkyselyn tärkein tavoite oli kartoittaa kävijöiden profiilia ja kulutustottumuksia festivaalialueella sekä muualla Turussa (mm. rahankäyttö, saapuminen Turkuun, majoittuminen). Tutkimuksessa selvitettiin myös kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan. Opinnäytetyössäni käsittelen kyselyn tulosten lisäksi myös yhteistyökumppanien hankintaa yleisesti, niin että tulevina vuosina H2Ö:n yhteistyökumppanien hankintaa voitaisiin helpommin jäsentää. Tämän lisäksi syvennyn brändiajatteluun ja brändimarkkinointiin, joita voidaan käyttää hyväksi niin ikään yhteistyökumppanuuksia hankittaessa.
Kyselyyn vastanneista yli puolet olivat turkulaisia. Hieman alle puolet vastaajista olivat 25-34 vuotiaita, mutta myös muut ikäluokat olivat hyvin edustettuina ja festivaalin ikäjakauma oli melko tasainen. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että festivaalin kävijät käyttivät hyvin pieniä summia rahaa sekä festivalialueella että muualla Turussa. Tulos ei ollut toivottu, mutta opinnäytetyöni viimeisessä kappaleessa teen brändiin ja positiiviseen palautteeseen pohjautuvia ehdotuksia, joita voidaan käyttää yhteistyökumppanien hankinnan kärkenä.
Opinnäytetyöni ja tutkimukseni tilaaja on Umlaut-osuuskunta, joka järjestää H2Ö-festivaalin. Opinnäytteen tutkimusosuus perustuu määrälliselle kävijäkyselylle, joihin kävijöillä oli mahdollisuus vastata festivaalin aikana tapahtuma-alueen infopisteellä.
Kävijäkyselyn tuloksia olen analysoinut Webropol- ja SPSS-ohjelmilla. Kävijäkyselyn tärkein tavoite oli kartoittaa kävijöiden profiilia ja kulutustottumuksia festivaalialueella sekä muualla Turussa (mm. rahankäyttö, saapuminen Turkuun, majoittuminen). Tutkimuksessa selvitettiin myös kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan. Opinnäytetyössäni käsittelen kyselyn tulosten lisäksi myös yhteistyökumppanien hankintaa yleisesti, niin että tulevina vuosina H2Ö:n yhteistyökumppanien hankintaa voitaisiin helpommin jäsentää. Tämän lisäksi syvennyn brändiajatteluun ja brändimarkkinointiin, joita voidaan käyttää hyväksi niin ikään yhteistyökumppanuuksia hankittaessa.
Kyselyyn vastanneista yli puolet olivat turkulaisia. Hieman alle puolet vastaajista olivat 25-34 vuotiaita, mutta myös muut ikäluokat olivat hyvin edustettuina ja festivaalin ikäjakauma oli melko tasainen. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että festivaalin kävijät käyttivät hyvin pieniä summia rahaa sekä festivalialueella että muualla Turussa. Tulos ei ollut toivottu, mutta opinnäytetyöni viimeisessä kappaleessa teen brändiin ja positiiviseen palautteeseen pohjautuvia ehdotuksia, joita voidaan käyttää yhteistyökumppanien hankinnan kärkenä.