Yhteisöpedagogi lumiturvallisuusosaamisen kentällä
Syväjärvi, Mari (2015)
Syväjärvi, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Humanistisen ammattikorkeakoulun keväällä 2015 alkanut Lumiturvallisuuskoulutuksen kehittäminen ja lumivyörytiedon tuottaminen-hanke. Hankkeen tarkoituksena on kehittää Suomeen yhtenäinen lumiturvallisuuskoulutuksen malli, sekä tuottaa tietoa lumivyöryistä suomeksi.
Opinnäytetyöllä oli kaksi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli selvittää kartoituskyselyn avulla hankkeen toiminnalle tarpeellinen tieto yhteistyökumppaneilta. Kartoituskyselyn tarkoitus oli tuottaa hankkeelle tietoa organisaatioiden lumiturvallisuusasioista, eli siitä missä tehtävissä organisaatioissa lumiturvallisuusosaaminen tulee esiin, ja mihin lumiturvallisuuden osa-alueisiin organisaatiot tarvitsevat kehittämistä. Kartoituskyselystä saatua tietoa hyödynnetään hankkeen koulutus- ja materiaalipakettien suunnittelussa. Samalla kyselyn tulokset todentavat hankkeen tarpeen ja sen, että hanke on oikealla linjalla toiminnassaan.
Opinnäytetyön toinen tavoite on lumiturvallisuusosaamisen ja hanketyöskentelyn yhdistäminen nuorisotyön kenttään ja yhteisöpedagogin ammattiin. Opinnäytetyössä tuodaan esiin yhteisöpedagogin taitoa ja osaamista jota tässä hankkeessa tarvittiin, sekä yhteisöpedagogin valmiuksia hanketyöskentelyyn yleisesti. Yhdistävinä elementteinä tämän hankkeen ja yhteisöpedagogin koulutuksen välillä olivat muun muassa seikkailukasvatus, erityisesti siihen sisältyvä turvallisuusajattelu. Lisäksi aiheeseen syvennyttiin opiskelijan näkökulmasta, jossa pohdittiin opiskelijan henkilökohtaisten taitojen merkittävyyttä suhteessa yhteisöpedagogin ammattiin.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että narratiivista menetelmää. Narratiivista menetelmää hyödynnettiin osiossa jossa pohdittiin opiskelijan taitoja, ja kvalitatiivista menetelmää käytettiin opinnäytetyön muissa osissa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään hankkeessa, ja se toimii katsauksena yhteisöpedagogiopiskelijan taitoihin työskennellä kehittämisprojekteissa uusien aiheiden parissa.
Opinnäytetyöllä oli kaksi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli selvittää kartoituskyselyn avulla hankkeen toiminnalle tarpeellinen tieto yhteistyökumppaneilta. Kartoituskyselyn tarkoitus oli tuottaa hankkeelle tietoa organisaatioiden lumiturvallisuusasioista, eli siitä missä tehtävissä organisaatioissa lumiturvallisuusosaaminen tulee esiin, ja mihin lumiturvallisuuden osa-alueisiin organisaatiot tarvitsevat kehittämistä. Kartoituskyselystä saatua tietoa hyödynnetään hankkeen koulutus- ja materiaalipakettien suunnittelussa. Samalla kyselyn tulokset todentavat hankkeen tarpeen ja sen, että hanke on oikealla linjalla toiminnassaan.
Opinnäytetyön toinen tavoite on lumiturvallisuusosaamisen ja hanketyöskentelyn yhdistäminen nuorisotyön kenttään ja yhteisöpedagogin ammattiin. Opinnäytetyössä tuodaan esiin yhteisöpedagogin taitoa ja osaamista jota tässä hankkeessa tarvittiin, sekä yhteisöpedagogin valmiuksia hanketyöskentelyyn yleisesti. Yhdistävinä elementteinä tämän hankkeen ja yhteisöpedagogin koulutuksen välillä olivat muun muassa seikkailukasvatus, erityisesti siihen sisältyvä turvallisuusajattelu. Lisäksi aiheeseen syvennyttiin opiskelijan näkökulmasta, jossa pohdittiin opiskelijan henkilökohtaisten taitojen merkittävyyttä suhteessa yhteisöpedagogin ammattiin.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että narratiivista menetelmää. Narratiivista menetelmää hyödynnettiin osiossa jossa pohdittiin opiskelijan taitoja, ja kvalitatiivista menetelmää käytettiin opinnäytetyön muissa osissa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään hankkeessa, ja se toimii katsauksena yhteisöpedagogiopiskelijan taitoihin työskennellä kehittämisprojekteissa uusien aiheiden parissa.