Satujen vaikutus lapsen kielelliseen kehitykseen
Tunturi, Elina (2015)
Tunturi, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä toimintakansio lapsen kielellisestä kehityksestä ja saduista päiväkodissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, miten sadut päiväkodissa voivat auttaa ja tukea lapsen kielellistä kehitystä.
Tämän opinnäytetyön liitteenä on toimintakansio, joka sisältää vinkkejä satutuokioiden pitämiseen päiväkodissa ja esimerkkisatuja. Lisäksi toimintakansiosta löytyy satuluettelo, jota voi käyttää apuna satutuokioissa päiväkodissa.
Sadut ja tarinat vaikuttavat myönteisesti lapsen kielelliseen kehitykseen. Lapsen kielellistä kehitystä voidaan tukea monin eri tavoin, kirjojen lukeminen, satujen ja lorujen kertominen ja niistä keskustelu. Nämä edellä mainitut ovat lapsen ja aikuisen välisiä hyviä toimintatapoja.
Satujen lukeminen ja niistä keskustelu kehittävät lapsen kieltä, ja lapsi voi sadun maailmassa käsitellä erilaisia tunteita. Sadut rikastuttavat lapsen mielikuvitusta, inspiroivat, avaavat näkemyksiä maailmasta ja elämästä, hyvästä ja pahasta.
Tämän opinnäytetyön liitteenä on toimintakansio, joka sisältää vinkkejä satutuokioiden pitämiseen päiväkodissa ja esimerkkisatuja. Lisäksi toimintakansiosta löytyy satuluettelo, jota voi käyttää apuna satutuokioissa päiväkodissa.
Sadut ja tarinat vaikuttavat myönteisesti lapsen kielelliseen kehitykseen. Lapsen kielellistä kehitystä voidaan tukea monin eri tavoin, kirjojen lukeminen, satujen ja lorujen kertominen ja niistä keskustelu. Nämä edellä mainitut ovat lapsen ja aikuisen välisiä hyviä toimintatapoja.
Satujen lukeminen ja niistä keskustelu kehittävät lapsen kieltä, ja lapsi voi sadun maailmassa käsitellä erilaisia tunteita. Sadut rikastuttavat lapsen mielikuvitusta, inspiroivat, avaavat näkemyksiä maailmasta ja elämästä, hyvästä ja pahasta.