Miksi nuoret eivät osallistu? Operaatio Pulssi
Bongi, Kiia (2015)
Bongi, Kiia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517803
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koskee Lännen Operaatio Pulssia ja sen tarkoituksena on selvittää, miksi alueen nuoret eivät osallistu tarjottuun toimintaan. Operaatio Pulssi on monivuotinen hanke, minkä tehtävä on tarjota matalankynnyksen harrastus- ja kulttuuritoimintaa toiminta-alueen 12–17-vuotiaille. Sen toiminta on aloitettu vuonna 2009 yhdessä Helsingin kulttuurikeskuksen, Nuorisoasiainkeskuksen, Kaupunginkirjaston, Suomenkielisen työväenopiston Läntisen Alueopiston sekä Lähiöprojektin kanssa. Operaatio pulssi toimii niin Länsi- kuin Koillis-Helsingissä. Opinnäytetyön tilaajan toiminta-alueena on Kannelmäki, Malminkartano sekä Haaga.
Lännen Operaatio Pulssi halusi tietää, mikä on johtanut siihen, että paljon toivottujen toimintojen osallistujamäärät eivät ole realistisia suhteessa toiminnan kysyntään. Onko kyse markkinoinnista, ajasta kun toiminnot toteutetaan vai jostain täysin muusta?
Opinnäytetyön aineistona on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat toiminta-alueen nuoret. Nuoria kerättiin vastaamaan kyselyyn toiminta-alueen kouluissa ja nuorisotaloilla. Kysely lähetettiin myös jokaiselle nuorelle, joka on vuodesta 2009 lähtien osallistunut tai ilmoittautunut Lännen Operaatio Pulssin toimintaan.
Lännen Operaatio Pulssin tavoitteena on jatkuvasti kehittää konseptiaan sekä parantaa osallistujamäärää suhteessa toimintoihin ja ainut keino miten tavoitteeseen päästään, on selvittää alkuun ongelmakohdat. Aihe on etenkin tilaajalle ajankohtainen sen jatkumon epävarmuuden vuoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa Operaatio Pulssille suunta siihen, miksi kysynnän ja osallistujamäärien luvut ei täsmää. Opinnäytetyössä käsitellään nuorten osallistumista, markkinointia, nuorten vaikuttamista ja innostamista sekä heidän sitouttamista toimintaan kuin myös tulevaisuuden toiveita.
Lännen Operaatio Pulssi halusi tietää, mikä on johtanut siihen, että paljon toivottujen toimintojen osallistujamäärät eivät ole realistisia suhteessa toiminnan kysyntään. Onko kyse markkinoinnista, ajasta kun toiminnot toteutetaan vai jostain täysin muusta?
Opinnäytetyön aineistona on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat toiminta-alueen nuoret. Nuoria kerättiin vastaamaan kyselyyn toiminta-alueen kouluissa ja nuorisotaloilla. Kysely lähetettiin myös jokaiselle nuorelle, joka on vuodesta 2009 lähtien osallistunut tai ilmoittautunut Lännen Operaatio Pulssin toimintaan.
Lännen Operaatio Pulssin tavoitteena on jatkuvasti kehittää konseptiaan sekä parantaa osallistujamäärää suhteessa toimintoihin ja ainut keino miten tavoitteeseen päästään, on selvittää alkuun ongelmakohdat. Aihe on etenkin tilaajalle ajankohtainen sen jatkumon epävarmuuden vuoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa Operaatio Pulssille suunta siihen, miksi kysynnän ja osallistujamäärien luvut ei täsmää. Opinnäytetyössä käsitellään nuorten osallistumista, markkinointia, nuorten vaikuttamista ja innostamista sekä heidän sitouttamista toimintaan kuin myös tulevaisuuden toiveita.