Tutkimus Haaga-Heliassa opiskelevien miesten kiinnostuksesta blogeja kohtaan
Järviniemi, Johannes (2015)
Järviniemi, Johannes
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi työn tekijän omista kokemuksista tekijän työskennellessä blogialalla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tutkimus Haaga-Helia miesopiskelijoiden keskuudessa, jolla koetettiin tuottaa mahdollisimman luotettavaa tietoa korkeakoulussa opiskelevien miesten suhtautumisesta blogeihin ja bloggaamiseen. Tavoitteena oli saada tietoa lukevatko Haaga-Helian miesopiskelijat blogeja, minkä tyyliset blogit kiinnostaisivat miesopiskelijoita ja kuinka vahvana ostopäätöksen tukijana ja tuotesuositusten antajina miesopiskelijat näkevät blogit.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määritellään hyvä blogi sekä tarkastellaan blogien lukemisen syitä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään miksi blogeja luetaan, mistä rakentuu hyvä blogi, kuinka blogit vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja miten niitä käytetään osana markkinointia.
Työn empiria osuudessa esitellään tarkemmin opinnäytetyön osana tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, sen taustoja ja toteutusta. Tutkimuksella pyrittiin kvantitatiivisin menetelmin vastaamaan opinnäytetyön tutkimusongelmiin. Empiriaosuudessa kuvataan opinnäytetyön empiiriseen aineistoon perustuvia tuloksia, jotka kerättiin Webpropolissa suoritetussa kyselytutkimuksessa loka-marraskuussa 2015.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että Haaga-Helian miesopiskelijoiden keskuudessa löytyy merkittävästi kiinnostusta blogeja kohtaan ja miesopiskelijoiden joukosta löytyy paljon uusia potentiaalisia blogien lukijoita. Kiinnostava sisältö ja aihealue on merkittävä syy blogin lukemiselle. Blogin ei tarvitse olla suomenkielinen, eikä bloggaajan sukupuolella ole merkitystä, jotta blogia luettaisiin. Blogit koettiin vahvana kanavana ostopäätösten tukijana ja ne koettiin hyödylliseksi kanavaksi tuotearvioiden ja suositusten antajana. Eniten kiinnostusta Haaga-Helian miesopiskelijoissa herättävät urheilu-, elektroniikka- ja ruokablogit.
Pohdinnassa annetaan tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia ja suuntaviivoja blogialalle, jotta yhä useammat miehet löytäisivät blogit ja saataisiin miehille suunnattujen blogien määrä kasvamaan Suomessa tulevaisuudessa. Luvussa esitellään myös ideoita jatkotutkimuksia varten.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määritellään hyvä blogi sekä tarkastellaan blogien lukemisen syitä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään miksi blogeja luetaan, mistä rakentuu hyvä blogi, kuinka blogit vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja miten niitä käytetään osana markkinointia.
Työn empiria osuudessa esitellään tarkemmin opinnäytetyön osana tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, sen taustoja ja toteutusta. Tutkimuksella pyrittiin kvantitatiivisin menetelmin vastaamaan opinnäytetyön tutkimusongelmiin. Empiriaosuudessa kuvataan opinnäytetyön empiiriseen aineistoon perustuvia tuloksia, jotka kerättiin Webpropolissa suoritetussa kyselytutkimuksessa loka-marraskuussa 2015.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että Haaga-Helian miesopiskelijoiden keskuudessa löytyy merkittävästi kiinnostusta blogeja kohtaan ja miesopiskelijoiden joukosta löytyy paljon uusia potentiaalisia blogien lukijoita. Kiinnostava sisältö ja aihealue on merkittävä syy blogin lukemiselle. Blogin ei tarvitse olla suomenkielinen, eikä bloggaajan sukupuolella ole merkitystä, jotta blogia luettaisiin. Blogit koettiin vahvana kanavana ostopäätösten tukijana ja ne koettiin hyödylliseksi kanavaksi tuotearvioiden ja suositusten antajana. Eniten kiinnostusta Haaga-Helian miesopiskelijoissa herättävät urheilu-, elektroniikka- ja ruokablogit.
Pohdinnassa annetaan tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia ja suuntaviivoja blogialalle, jotta yhä useammat miehet löytäisivät blogit ja saataisiin miehille suunnattujen blogien määrä kasvamaan Suomessa tulevaisuudessa. Luvussa esitellään myös ideoita jatkotutkimuksia varten.