Opetusharjoittelua kehittämässä varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksessa : Dialogisella ohjauksella kohti onnistumisen kokemuksia
Rintakumpu, Annina (2015)
Rintakumpu, Annina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018373
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee perinteistä, korkeakoulun ulkopuolella tapahtuvaa opetusharjoittelua varhaisiän musiikkikasvatukseen ja taiteen soveltavaan käyttöön erikoistuvien musiikkipedagogiopiskelijoiden opinnoissa. Opetusharjoittelussa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia työelämässä, esimerkiksi musiikkiopistossa, jossa heidän tukenaan on opetusharjoittelun ohjaaja.
Opetusharjoittelujakson kehittäminen osana varhaisiän musiikkikasvattajien koulutusta on työni ydin. Tavoitteena on ollut tunnistaa ja kehittää keinoja opetusharjoittelun onnistuneeseen ohjaamiseen. Keskiössä on ohjaajan ja opiskelijan välinen ohjaussuhde, jota käsittelen erityisesti dialogisuuden näkökulmasta. Dialogisessa ohjauksessa ohjaajan ja ohjattavan kohtaaminen on neuvottelutilanne, joka antaa kummallekin tilaa.
Asiantuntijahaastattelut, Metropolia Ammattikorkeakoulun varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksen vuosien 2011 ja 2012 opetussuunnitelmat sekä ryhmäkeskustelut opiskelijoiden kanssa muodostavat työni aineiston. Yhteistyön hedelmänä ja merkittävänä osana opinnäytetyöprosessiani syntyi ohjauskaavake, jolla pyritään ohjaussuhteen tukemiseen. Esittelen työssä valmiin ohjauskaavakkeen ja siihen johtaneen prosessin.
Opetusharjoittelukokemukset voivat olla erittäin merkityksellisiä musiikkipedagogiksi kasvulle ja ammatti-identiteetin kehittymiselle. Toivon opiskelijan opettajaksi kasvun ja kehityksen mahdollistuvan opetusharjoittelujaksojen aikana entistä paremmin, kun ohjaussuhdetta tuetaan ja suunnataan ohjauskaavakkeen avulla.
Ohjauskaavake ohjaa kohti dialogista vuorovaikutusta, mikä mahdollisesti auttaa ohjaajaa ja ohjattavaa ymmärtämään toisiaan ja tavoitteitaan. Lisäksi ohjauskaavake voi toimia pedagogisia keskusteluja syventävänä apuvälineenä.
Opetusharjoittelujakson kehittäminen osana varhaisiän musiikkikasvattajien koulutusta on työni ydin. Tavoitteena on ollut tunnistaa ja kehittää keinoja opetusharjoittelun onnistuneeseen ohjaamiseen. Keskiössä on ohjaajan ja opiskelijan välinen ohjaussuhde, jota käsittelen erityisesti dialogisuuden näkökulmasta. Dialogisessa ohjauksessa ohjaajan ja ohjattavan kohtaaminen on neuvottelutilanne, joka antaa kummallekin tilaa.
Asiantuntijahaastattelut, Metropolia Ammattikorkeakoulun varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksen vuosien 2011 ja 2012 opetussuunnitelmat sekä ryhmäkeskustelut opiskelijoiden kanssa muodostavat työni aineiston. Yhteistyön hedelmänä ja merkittävänä osana opinnäytetyöprosessiani syntyi ohjauskaavake, jolla pyritään ohjaussuhteen tukemiseen. Esittelen työssä valmiin ohjauskaavakkeen ja siihen johtaneen prosessin.
Opetusharjoittelukokemukset voivat olla erittäin merkityksellisiä musiikkipedagogiksi kasvulle ja ammatti-identiteetin kehittymiselle. Toivon opiskelijan opettajaksi kasvun ja kehityksen mahdollistuvan opetusharjoittelujaksojen aikana entistä paremmin, kun ohjaussuhdetta tuetaan ja suunnataan ohjauskaavakkeen avulla.
Ohjauskaavake ohjaa kohti dialogista vuorovaikutusta, mikä mahdollisesti auttaa ohjaajaa ja ohjattavaa ymmärtämään toisiaan ja tavoitteitaan. Lisäksi ohjauskaavake voi toimia pedagogisia keskusteluja syventävänä apuvälineenä.