Tapahtumajärjestämisen mahdollisuudet ja haasteet Tampereella Case: Tunneli Cypher
Kangas, Juho (2015)
Kangas, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218832
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä tapahtumajärjestämisen erikoispiirteisiin Tampereella ja antaa eväitä tekijän oman toiminnan aloitukseen. Tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa kuukausittain järjestettävä musiikkitapahtuma Tampereen ydinkeskustassa. Tavoitteessa on onnistuttu ja ensimmäisen tilaisuuden toimenpiteet ja onnistuminen on raportoitu työn loppupuolella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on kaksiosainen. Ensimmäinen osio käsittelee liiketoiminnan aloitukseen liittyvää peruskäsitteistöä ja lähdeaineistona on käytetty liiketoimintasuunnitelman laatimiseen tarkoitettuja oppaita, joita on käsitelty tapahtuma-alaan peilaten. Toinen osio on johdanto tapahtumajärjestämiseen liiketoiminnan alana ja tieto on kerätty erilaisista tapahtuma-alaa käsittelevistä oppaista.
Ajankohtaisena asiakasanalyysina toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, asiakkaiden odotuksia hyvältä musiikkitapahtumalta. Sosiaalisessa mediassa levitettiin kymmenen kohdan kysymyspatteristoa, jonka otos rajattiin sataan vastaajaan. Kyselytutkimuksen lisäksi suoritettiin pienimuotoinen narratiivinen tutkimus kvalitatiivisten tulosten saavuttamiseksi. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea kokenutta tapahtumajärjestäjää Tampereella ja tulosten analyysissa hyödynnettiin narratiivista tutkimusotetta.
Opinnäytetyön viimeisessä osiossa on kuvattu tekijän oman musiikkitapahtuman konsepti: Tunneli Cypher. Konseptin muodostuminen ja markkinointi on toteutettu teorian ja tutkimustiedon valossa ja tässä työssä on paitsi kuvattu tapahtuman järjestelytoimenpiteet, myös pohdittu sen onnistumista ja edellytyksiä jatkuvuudelle.
Teoria, tutkimukset ja käytännön kokemus tukevat työssä toisiaan. Johtopäätöksenä tapahtuma-ala on taloudellisesti haasteellinen, mutta palkitseva ala. Kouluttautuminen alalla on lisääntynyt, mutta kokemus nähdään silti tärkeimpänä menestyksen tekijänä. Toisaalta mahdollisuutena on nähtävä se, että tapahtumajärjestämisen aloittaminen ei vaadi suuria sijoituksia tai tutkintoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on kaksiosainen. Ensimmäinen osio käsittelee liiketoiminnan aloitukseen liittyvää peruskäsitteistöä ja lähdeaineistona on käytetty liiketoimintasuunnitelman laatimiseen tarkoitettuja oppaita, joita on käsitelty tapahtuma-alaan peilaten. Toinen osio on johdanto tapahtumajärjestämiseen liiketoiminnan alana ja tieto on kerätty erilaisista tapahtuma-alaa käsittelevistä oppaista.
Ajankohtaisena asiakasanalyysina toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, asiakkaiden odotuksia hyvältä musiikkitapahtumalta. Sosiaalisessa mediassa levitettiin kymmenen kohdan kysymyspatteristoa, jonka otos rajattiin sataan vastaajaan. Kyselytutkimuksen lisäksi suoritettiin pienimuotoinen narratiivinen tutkimus kvalitatiivisten tulosten saavuttamiseksi. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea kokenutta tapahtumajärjestäjää Tampereella ja tulosten analyysissa hyödynnettiin narratiivista tutkimusotetta.
Opinnäytetyön viimeisessä osiossa on kuvattu tekijän oman musiikkitapahtuman konsepti: Tunneli Cypher. Konseptin muodostuminen ja markkinointi on toteutettu teorian ja tutkimustiedon valossa ja tässä työssä on paitsi kuvattu tapahtuman järjestelytoimenpiteet, myös pohdittu sen onnistumista ja edellytyksiä jatkuvuudelle.
Teoria, tutkimukset ja käytännön kokemus tukevat työssä toisiaan. Johtopäätöksenä tapahtuma-ala on taloudellisesti haasteellinen, mutta palkitseva ala. Kouluttautuminen alalla on lisääntynyt, mutta kokemus nähdään silti tärkeimpänä menestyksen tekijänä. Toisaalta mahdollisuutena on nähtävä se, että tapahtumajärjestämisen aloittaminen ei vaadi suuria sijoituksia tai tutkintoa.