Laadukasta ruokajournalismia nuorille lukijoille: Kehityssuunnitelma Makuja.fi-sivustolle
Matilainen, Laura (2015)
Matilainen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaista sisältöä alle 35-vuotiaat lukijat kaipaavat MTV:n Makuja.fi-ruokasivustolta. Tavoitteena on selvittää miten ruokasivusto voisi tavoittaa nuoren ikäryhmän paremmin ja vastata heidän kiinnostuksen kohteitaan.
Nuorten ikäryhmän kiinnostuksen kohteita on lähdetty selvitämään kvantitatiivisella menetelmällä verkkopohjaisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli avoinna MTV:n verkkosivustolla 14–30.9.2015. Vastauksia kertyi kaiken kaikkiaan 558 kappaletta.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään lyhyesti ruokajournalismin historiaa, sekä vertaillaan Makuja.fi -sivustoa muihin ruokajulkaisuihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Benchmarking-vertailuun on valittu julkaisuja, joiden lukijaprofiili on Makuja.fi-sivustoa huomattavasti nuorempi. Vertailun tavoitteena on selvittää minkälaista sisältö nämä julkaisut tuottavat
ja miten he ovat onnistuneet houkuttelemaan nuorta kävijäryhmää sivustoilleen.
Työssä analysoidaan lisäksi tutkimuksessa käytetyn kyselylomakkeen etuja ja haittoja, ja kerrotaan kyselylomakkeen suunnittelu ja toteutusvaiheista.
Kyselylomakkeen avulla saatujen vastausten perusteella analysoidaan tutkimuksen kohderyhmän taustoja, mielipiteitä sivustosta sekä heidän antamiaan kehitysehdotuksia. Alle 35-vuotiaiden ikäryhmän vastauksia tarkastellaan sekä heidän ominaan että verrattuna muihin
kävijäryhmiin.
Lopussa esitellään vastausten analysoinnin pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja annetaan Makuja.fi-sivustolle kehitysehdotuksia nuorten kävijäryhmän aktivoimiseksi.
Tutkimus on toteutettu selvittämään sitä, minkälaisen sisällön avulla mainosmedian ruokasivusto pystyisi kilpailemaan paremmin nuorista lukijoista muiden ruokaan liittyvien verkkosivustojen ja blogien kanssa.
Nuorten ikäryhmän kiinnostuksen kohteita on lähdetty selvitämään kvantitatiivisella menetelmällä verkkopohjaisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli avoinna MTV:n verkkosivustolla 14–30.9.2015. Vastauksia kertyi kaiken kaikkiaan 558 kappaletta.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään lyhyesti ruokajournalismin historiaa, sekä vertaillaan Makuja.fi -sivustoa muihin ruokajulkaisuihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Benchmarking-vertailuun on valittu julkaisuja, joiden lukijaprofiili on Makuja.fi-sivustoa huomattavasti nuorempi. Vertailun tavoitteena on selvittää minkälaista sisältö nämä julkaisut tuottavat
ja miten he ovat onnistuneet houkuttelemaan nuorta kävijäryhmää sivustoilleen.
Työssä analysoidaan lisäksi tutkimuksessa käytetyn kyselylomakkeen etuja ja haittoja, ja kerrotaan kyselylomakkeen suunnittelu ja toteutusvaiheista.
Kyselylomakkeen avulla saatujen vastausten perusteella analysoidaan tutkimuksen kohderyhmän taustoja, mielipiteitä sivustosta sekä heidän antamiaan kehitysehdotuksia. Alle 35-vuotiaiden ikäryhmän vastauksia tarkastellaan sekä heidän ominaan että verrattuna muihin
kävijäryhmiin.
Lopussa esitellään vastausten analysoinnin pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja annetaan Makuja.fi-sivustolle kehitysehdotuksia nuorten kävijäryhmän aktivoimiseksi.
Tutkimus on toteutettu selvittämään sitä, minkälaisen sisällön avulla mainosmedian ruokasivusto pystyisi kilpailemaan paremmin nuorista lukijoista muiden ruokaan liittyvien verkkosivustojen ja blogien kanssa.