Analytiikan ja pelaaja-jaottelun hyödyntäminen kilpailullisen ilmaispelin toimintamallin arvioimisessa
Lehtonen, Miikka (2015)
Lehtonen, Miikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319197
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Critical Force Entertainment (SimuGames Consulting Oy), joka on kajaanilainen mobiili- sekä selainpelien kehittäjä. Yritys on julkaissut uuden pelinsä koejulkaisuna selaimelle sekä mobiilille. Peli on ilmainen ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, jossa on perinteisestä poikkeava rahoitusmalli.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa dokumentaatio kilpailullisen ilmaispelin pelaaja-jaottelulle ja analytiikalle liiketoiminnan tueksi sekä arvioida vaihtoehtoisen toimintamallin kannattavuutta. Oletuksena on myös todeta tuottoarvion avulla, että vakiintuneet mallit ovat haastettavissa tietokonepelimäisellä, Fair-to-Play-rahoitusmallilla.
Teoriaosuudessa käydään läpi perinteiset ilmaispelien mobiilipelien ansaintakeinot, oleellisimmat seurattavat tiedot ilmaispelien analytiikkaa varten ja periaatteet, joilla vakiintuneita ilmaispelien ansaintamalleja ja käyttäjähankintaa optimoidaan.
Käytännön osuudessa hyödynnetään teoriaosuuden tietoja ja esitellään Critical Force Entertainmentin tulevan mobiili- ja selain-pelin rahoitusmalli, sekä miten teorian käytäntöjä hyödynnetään ja muokataan kilpailullisen ilmaispelin rahoitusmallin parantamisessa. Käytännön osuudessa esitellään tuottoarvio käyttäen hyödyksi yrityksen edeltäviä saman kategorian pelejä sekä uuden pelin koejulkaisua ja todetaan että vakiintuneiden mallien haastaminen on mahdollista Fair-to-Play-mallilla. Työssä toteutuneiden tuottoarviolaskurien avulla voidaan tulevaisuudessa arvioida käyttäjähankinnan sekä tulevien pelien liiketoimintamallien toimivuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa dokumentaatio kilpailullisen ilmaispelin pelaaja-jaottelulle ja analytiikalle liiketoiminnan tueksi sekä arvioida vaihtoehtoisen toimintamallin kannattavuutta. Oletuksena on myös todeta tuottoarvion avulla, että vakiintuneet mallit ovat haastettavissa tietokonepelimäisellä, Fair-to-Play-rahoitusmallilla.
Teoriaosuudessa käydään läpi perinteiset ilmaispelien mobiilipelien ansaintakeinot, oleellisimmat seurattavat tiedot ilmaispelien analytiikkaa varten ja periaatteet, joilla vakiintuneita ilmaispelien ansaintamalleja ja käyttäjähankintaa optimoidaan.
Käytännön osuudessa hyödynnetään teoriaosuuden tietoja ja esitellään Critical Force Entertainmentin tulevan mobiili- ja selain-pelin rahoitusmalli, sekä miten teorian käytäntöjä hyödynnetään ja muokataan kilpailullisen ilmaispelin rahoitusmallin parantamisessa. Käytännön osuudessa esitellään tuottoarvio käyttäen hyödyksi yrityksen edeltäviä saman kategorian pelejä sekä uuden pelin koejulkaisua ja todetaan että vakiintuneiden mallien haastaminen on mahdollista Fair-to-Play-mallilla. Työssä toteutuneiden tuottoarviolaskurien avulla voidaan tulevaisuudessa arvioida käyttäjähankinnan sekä tulevien pelien liiketoimintamallien toimivuutta.