Personal branding in the Finnish contemporary art market : case study: How to create a personal brand for an artist
Menard, Niklas (2015)
Menard, Niklas
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319217
Tiivistelmä
Elannon tienaaminen taiteilijana on hyvin haastavaa Suomen taidemarkkinoilla. Erityisesti jos et ole vakiintunut. Yleinen käsitys on, että taidemarkkinat ovat sulkeutuneita ja taiteen ymmärtäminen vaatii paljon vaivannäköä. Ihmiset ovat kiinnostuneet taiteen ostamisesta, mut eivät tiedä mista ja miten ostaa sitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten taiteilija pystyy brändäämään itseään Suomen nykytaide markkinoilla ja tehdä töistään lähestyttävimpiä ja helpompia ostaa.
Tätä opinnäytetyötä voidaan pitää ohjeena taiteilijoille, jotka haluavat brändätä itsensä. Brändäyksellä voidaan tavoittaa asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneet taiteilijan tyyppisestä taiteestä. Lisäksi brändäys antaa taiteilijalle työkalun ilmaista ja ymmärtää taidettaan paremmin. Lyhyesti sanottuna haasteena on selvittää miten taiteilija pystyy brändäyksellä saavuttaa näkyvyyttä ja samalla välttää ylikaupallistumista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin deduktiivista lähestymistapaa ja suurin osaa kerätystä tiedosta on kvalivatiivista. Primääridata kerättiin haastattelemalla henkilöitä jotka työskentelevät taide alalle. Sekundääridata kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, internetistä sekä aikakausijulkaisuista. Tämän opinnäytetyön viitekehys on yleisesti hyväksytty bränditeoria. Lisäksi kirjoittaja käytti hyväksi työharjottelun aikana opittuja brändi työkaluja.
Lopputuloksena kirjoittaja onnistuu antamaan taiteilijoille työkaluja luoda oma brändi, joka tarkasti kuvaa heidän arvojaan sekä taideteoksien periaatteita. Tätä brändiä voidaan käyttää hyväksi taiteilijan julkiskuvan luomiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten taiteilija pystyy brändäämään itseään Suomen nykytaide markkinoilla ja tehdä töistään lähestyttävimpiä ja helpompia ostaa.
Tätä opinnäytetyötä voidaan pitää ohjeena taiteilijoille, jotka haluavat brändätä itsensä. Brändäyksellä voidaan tavoittaa asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneet taiteilijan tyyppisestä taiteestä. Lisäksi brändäys antaa taiteilijalle työkalun ilmaista ja ymmärtää taidettaan paremmin. Lyhyesti sanottuna haasteena on selvittää miten taiteilija pystyy brändäyksellä saavuttaa näkyvyyttä ja samalla välttää ylikaupallistumista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin deduktiivista lähestymistapaa ja suurin osaa kerätystä tiedosta on kvalivatiivista. Primääridata kerättiin haastattelemalla henkilöitä jotka työskentelevät taide alalle. Sekundääridata kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, internetistä sekä aikakausijulkaisuista. Tämän opinnäytetyön viitekehys on yleisesti hyväksytty bränditeoria. Lisäksi kirjoittaja käytti hyväksi työharjottelun aikana opittuja brändi työkaluja.
Lopputuloksena kirjoittaja onnistuu antamaan taiteilijoille työkaluja luoda oma brändi, joka tarkasti kuvaa heidän arvojaan sekä taideteoksien periaatteita. Tätä brändiä voidaan käyttää hyväksi taiteilijan julkiskuvan luomiseen.