Esimiesten osaaminen ja sen kehittäminen Kelassa
Mäki, Heidi (2015)
Mäki, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319329
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kelan koulutuspalveluille. Työn tarkoituksena oli selvittää Kelassa esimiestehtävissä toimivien henkilöiden näkemyksiä esimiestyöstä, esi-miesosaamisestaan ja sen kehittämisestä. Tavoitteena oli saada selville, miten esimiesten tämänhetkinen osaaminen heidän omasta mielestään vastaa Kelassa vuonna 2014 määritel-tyä ammattimaisen johtamisen mallia, joka kuvaa ne esimiestyön osa-alueet, jotka ovat lähivuosina keskeisiä Kelassa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, missä asioissa esimiehillä on eri-tyisesti kehittämisen tarvetta, ja millä keinoin osaamista toivotaan kehitettävän.
Työn teoreettisessa perustassa tarkastellaan esimiestyötä, esimiehen ominaisuuksia ja teh-täviä, esimiehen osaamista ja oppimista sekä esimiesten osaamisen kehittämistä organisaa-tiossa. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin Webropol-palvelun kautta ja se lähetettiin 232 esimiehelle Kelassa keväällä 2015.
Tutkimustulosten mukaan vahvimpia osaamisalueita ammattimaisen johtamisen mallista olivat ymmärrys työnantajaroolista, perustehtävän kirkastaminen ja tavoitteisiin sitouttaminen, toiminnan suunnittelu ja johtaminen sekä työhyvinvoinnin tukeminen ja johtaminen. Heikoim-maksi osaaminen arvioitiin palautteenannossa ja palkitsemisessa, innovatiivisuudessa ja työ-suhteen elinkaaren hallinnassa. Tutkimustulosten mukaan tärkeimmät osa-alueet ammatti-maisen johtamisen mallista ovat perustehtävän kirkastaminen ja tehtäviin sitouttaminen, valmentava johtaminen sekä toiminnan suunnittelu ja johtaminen.
Jatkossa Kelassa voitaisiin panostaa useampien esimiesosaamisen kehittämismenetelmien käyttämiseen erilaisissa tilanteissa ja eri henkilöillä. Esimiehet oppivat mielestään parhaiten työssä ja tekemällä, joten koulutuskokonaisuuksissa olisi hyvä olla mukana toiminnallinen käytännön osuus. Esimerkiksi mentorointia voisi entistä laajemmin hyödyntää alempien tasojen esimiehillä ja coachingia ylemmän johdon osalta.
Työn teoreettisessa perustassa tarkastellaan esimiestyötä, esimiehen ominaisuuksia ja teh-täviä, esimiehen osaamista ja oppimista sekä esimiesten osaamisen kehittämistä organisaa-tiossa. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin Webropol-palvelun kautta ja se lähetettiin 232 esimiehelle Kelassa keväällä 2015.
Tutkimustulosten mukaan vahvimpia osaamisalueita ammattimaisen johtamisen mallista olivat ymmärrys työnantajaroolista, perustehtävän kirkastaminen ja tavoitteisiin sitouttaminen, toiminnan suunnittelu ja johtaminen sekä työhyvinvoinnin tukeminen ja johtaminen. Heikoim-maksi osaaminen arvioitiin palautteenannossa ja palkitsemisessa, innovatiivisuudessa ja työ-suhteen elinkaaren hallinnassa. Tutkimustulosten mukaan tärkeimmät osa-alueet ammatti-maisen johtamisen mallista ovat perustehtävän kirkastaminen ja tehtäviin sitouttaminen, valmentava johtaminen sekä toiminnan suunnittelu ja johtaminen.
Jatkossa Kelassa voitaisiin panostaa useampien esimiesosaamisen kehittämismenetelmien käyttämiseen erilaisissa tilanteissa ja eri henkilöillä. Esimiehet oppivat mielestään parhaiten työssä ja tekemällä, joten koulutuskokonaisuuksissa olisi hyvä olla mukana toiminnallinen käytännön osuus. Esimerkiksi mentorointia voisi entistä laajemmin hyödyntää alempien tasojen esimiehillä ja coachingia ylemmän johdon osalta.