Sosiaalisen median toimintaohjeet Loud N' Live Promotions Oy:lle
Sipilä, Heidi (2015)
Sipilä, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319263
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on luoda sosiaalisen median toimintaohjeet tapahtumatuotantoon erikoistuneelle Loud N’ Live Promotions Oy:lle. Lähtötilanteessa yritys kokee haasteita sosiaalisen median asiantuntemuksessa sekä ajankäytöllisten ja taloudellisten resurssien kohdistamisessa.
Teoreettisen viitekehyksen mukaan sosiaalisen median markkinointi on merkittävä työväline tapahtumien markkinoinnissa. Sosiaalisen median kanavavalinnat riippuvat tavoiteltavasta kohderyhmästä ja menestyvät sisällöt ovat visuaalisesti kiinnostavia ja aktivoivat kohderyhmää. Sosiaalinen media mahdollistaa myös dialogin potentiaalisen kohderyhmän kanssa ja sitä kautta asiakaslähtöisen tapahtumatuotannon toteuttamisen. Sosiaalinen media on myös tehokas keino asiakaspalveluun, asiakaspalautteen vastaanottamiseen ja keräämiseen ja nopeaan reagointiin kriisitilanteiden varalta.
Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalisen median ohjeet tukevat yrityksen toiminta-ajatusta ja arvoja: ikimuistettavien tapahtumien tuottamista ja asiakaslähtöisyyttä. Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalinen media luo festivaaleista tarinoita, jotka alkavat edellisvuoden nostalgiamatkalla ja ensimmäisillä esiintyjäjulkistuksilla ja päättyvät asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten julkistamiseen. Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalinen media on asiakaspalvelukanava, missä neuvoja annetaan pyytämättä ja kysyttäessä. Myös yksittäisten tapahtumien sosiaalinen media noudattaa Loud N’ Live Promotions Oy:n yleisiä sosiaalisen median ohjeita. Riihimäki Rockin viikkokohtainen markkinointikalenteri on työssä liitteenä.
Tulevaisuudessa Loud N’ Live Promotions Oy:n täytyy muuttaa sosiaalisen median markkinointiaan kohderyhmän liikkeiden mukaisesti, jotta markkinointiviestit tavoittavat potentiaaliset asiakkaat. Sosiaalisen median huolellinen suunnittelu helpottaa taloudellisten ja ajankäytöllisten resurssien kohdentamista tehokkaasti. Nopeasti muuttuvalla toimialalla myös henkilöstön jatkuva kouluttaminen on avainasemassa menestyvän liiketoiminnan säilyttämiseksi.
Teoreettisen viitekehyksen mukaan sosiaalisen median markkinointi on merkittävä työväline tapahtumien markkinoinnissa. Sosiaalisen median kanavavalinnat riippuvat tavoiteltavasta kohderyhmästä ja menestyvät sisällöt ovat visuaalisesti kiinnostavia ja aktivoivat kohderyhmää. Sosiaalinen media mahdollistaa myös dialogin potentiaalisen kohderyhmän kanssa ja sitä kautta asiakaslähtöisen tapahtumatuotannon toteuttamisen. Sosiaalinen media on myös tehokas keino asiakaspalveluun, asiakaspalautteen vastaanottamiseen ja keräämiseen ja nopeaan reagointiin kriisitilanteiden varalta.
Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalisen median ohjeet tukevat yrityksen toiminta-ajatusta ja arvoja: ikimuistettavien tapahtumien tuottamista ja asiakaslähtöisyyttä. Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalinen media luo festivaaleista tarinoita, jotka alkavat edellisvuoden nostalgiamatkalla ja ensimmäisillä esiintyjäjulkistuksilla ja päättyvät asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten julkistamiseen. Loud N’ Live Promotions Oy:n sosiaalinen media on asiakaspalvelukanava, missä neuvoja annetaan pyytämättä ja kysyttäessä. Myös yksittäisten tapahtumien sosiaalinen media noudattaa Loud N’ Live Promotions Oy:n yleisiä sosiaalisen median ohjeita. Riihimäki Rockin viikkokohtainen markkinointikalenteri on työssä liitteenä.
Tulevaisuudessa Loud N’ Live Promotions Oy:n täytyy muuttaa sosiaalisen median markkinointiaan kohderyhmän liikkeiden mukaisesti, jotta markkinointiviestit tavoittavat potentiaaliset asiakkaat. Sosiaalisen median huolellinen suunnittelu helpottaa taloudellisten ja ajankäytöllisten resurssien kohdentamista tehokkaasti. Nopeasti muuttuvalla toimialalla myös henkilöstön jatkuva kouluttaminen on avainasemassa menestyvän liiketoiminnan säilyttämiseksi.