Opintopolku-portaalin käytettävyys virkailijan näkökulmasta
Mattila, Roope (2015)
Mattila, Roope
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analyysi Opintopolun käytettävyydestä virkailijan näkökulmasta. Uutena järjestelmänä Opintopolun käyttökokemusta voidaan parantaa merkittävästi käytettävyysanalyysilla. Tarkoituksena on työ, jonka parannusehdotukset otetaan huomioon ja joka lopulta hyödyttää ammattikorkeakouluvirkailijan työskentelyä Opintopolun parissa. Tutkimustapana käytettiin heuristista arviointia, jossa neljä Opintopolun käytön asiantuntijaa arvioi Opintopolun käyttöä virkailijan näkökulmasta. Asiantuntijat vastasivat Nielsenin kymmenen heuristiikan pohjalta luotuihin kysymyksiin arvioidessaan portaalia.
Asiantuntija-arvioinneissa löydettiin käytettävyysongelmia ja -vajeita, jotka korjaamalla ja joita kehittämällä Opintopolusta saataisiin virkailijalle huomattavasti miellyttävämpi työkalu käyttää. Käytettävyysongelmat painottuivat järjestelmän tilan näkyvyyteen ja käytön joustavuuteen. Varsinaisia kriittisiä tai vaarallisia käytettävyysongelmia tutkimuksessa ei havaittu. Opintopolku toimii käytettävyysongelmista huolimatta, ja sillä päästään tavoitteeseen, johon se on luotu. Voidaan kuitenkin ajatella sen toimivan minimissään.
Tämän uuden minimitason toimivuuden ei voida antaa jäädä uudeksi toimivuuden normiksi. Kehittämisehdotuksia heuristinen arviointi tuotti kohtuullisesti. Suuri osa kehittämisehdotuksista on kokonaan uusia ominaisuuksia, joiden käyttöönotolla virkailijan manuaalinen työ vähentyisi. Käyttöliittymän graafisten ominaisuuksien yhdenmukaistaminen selkeyttäisi järjestelmän ulkoasua kokonaisuutena. Tällöin myös uudet käyttäjät voivat omaksua palvelun nopeammin ja luotettavammin. Myös järjestelmän käyttäjälle antamaa palautetta tulisi parantaa.
Asiantuntija-arvioinneissa löydettiin käytettävyysongelmia ja -vajeita, jotka korjaamalla ja joita kehittämällä Opintopolusta saataisiin virkailijalle huomattavasti miellyttävämpi työkalu käyttää. Käytettävyysongelmat painottuivat järjestelmän tilan näkyvyyteen ja käytön joustavuuteen. Varsinaisia kriittisiä tai vaarallisia käytettävyysongelmia tutkimuksessa ei havaittu. Opintopolku toimii käytettävyysongelmista huolimatta, ja sillä päästään tavoitteeseen, johon se on luotu. Voidaan kuitenkin ajatella sen toimivan minimissään.
Tämän uuden minimitason toimivuuden ei voida antaa jäädä uudeksi toimivuuden normiksi. Kehittämisehdotuksia heuristinen arviointi tuotti kohtuullisesti. Suuri osa kehittämisehdotuksista on kokonaan uusia ominaisuuksia, joiden käyttöönotolla virkailijan manuaalinen työ vähentyisi. Käyttöliittymän graafisten ominaisuuksien yhdenmukaistaminen selkeyttäisi järjestelmän ulkoasua kokonaisuutena. Tällöin myös uudet käyttäjät voivat omaksua palvelun nopeammin ja luotettavammin. Myös järjestelmän käyttäjälle antamaa palautetta tulisi parantaa.