Geokätköilyn kehittäminen seikkailu- ja pelikasvatukselliseksi menetelmäksi nuorisokeskusympäristöön
Heikkinen, Joni; Maliniemi, Pyry (2015)
Heikkinen, Joni
Maliniemi, Pyry
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskus. Opinnäytetyön tavoitteena
oli luoda Hyvärilän alueelle geokätköjä, luoda ohjelmapalvelu, tehdä ohjaajan perehdytysopas sekä
aloittelevan geokätköilijän opas ja tehostaa Hyvärilän tunnettavuutta geokätköilyn avulla. Opinnäytetyö
siis pyrki luomaan Hyvärilään uutta toimintaa ohjelmapalvelun ja geokätköjen muodossa. Kaikki opinnäytetyön
tuotokset ja tiedot luovutetaan Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskuksen käyttöön.
Opinnäytetyössä luodun ohjelmapalvelun ohjauksessa keskitytään erityisesti seikkailu- ja pelikasvatuksellisiin
ohjausmenetelmiin. Tämän työn tarkoitus oli luoda uusia työmenetelmiä Hyvärilälle nuorisotyön
toteuttamiseen erilaisten nuorisoryhmien kanssa. Opinnäytetyön loppupuolella ohjasimme geokätköilyä
Hyvärilässä ohjelmapalveluna ja keräsimme siitä palautetta. Keräsimme palautetta ohjelmapalvelusta
ja geokätköistä myös tilaajalta. Seurasimme geokätköjen lokikirjoja saadaksemme palautetta myös
pidempiaikaisilta lajinharrastajilta. Näillä palautteilla pyrimme arvioimaan työmme onnistumista sekä
keräämään vinkkejä työmme kehittämiseksi.
Tässä työssä myös käsitellään sitä kuinka geokätköilyä voidaan hyödyntää seikkailu- ja pelikasvatuksen
menetelmiä osana kasvatusta ja yksilön tai ryhmän hyvinvointia, ottaen kuitenkin ohjauksessa
huomioon toiminnalle määritellyt tavoitteet. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi ryhmätyöskentelyn parantaminen,
yksilön tai ryhmän voimauttaminen ja yksilön hyvinvoinnin parantaminen (fyysinen, sosiaalinen
ja henkinen). Työssä on käytetty lähteenä erilaisia seikkailu- ja pelikasvatuksen perusteoksia.
Tämän opinnäytetyön kuvaaman prosessin avulla voidaan lähteä kehittämään geokätköilyä ja siihen
liittyvää toimintaa lähes missä tahansa matkailu- ja nuorisotyö ympäristössä. Suunnittelussa täytyy
kuitenkin ottaa huomioon asiakasryhmä sekä ympäristö ja haluttu tavoite.
oli luoda Hyvärilän alueelle geokätköjä, luoda ohjelmapalvelu, tehdä ohjaajan perehdytysopas sekä
aloittelevan geokätköilijän opas ja tehostaa Hyvärilän tunnettavuutta geokätköilyn avulla. Opinnäytetyö
siis pyrki luomaan Hyvärilään uutta toimintaa ohjelmapalvelun ja geokätköjen muodossa. Kaikki opinnäytetyön
tuotokset ja tiedot luovutetaan Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskuksen käyttöön.
Opinnäytetyössä luodun ohjelmapalvelun ohjauksessa keskitytään erityisesti seikkailu- ja pelikasvatuksellisiin
ohjausmenetelmiin. Tämän työn tarkoitus oli luoda uusia työmenetelmiä Hyvärilälle nuorisotyön
toteuttamiseen erilaisten nuorisoryhmien kanssa. Opinnäytetyön loppupuolella ohjasimme geokätköilyä
Hyvärilässä ohjelmapalveluna ja keräsimme siitä palautetta. Keräsimme palautetta ohjelmapalvelusta
ja geokätköistä myös tilaajalta. Seurasimme geokätköjen lokikirjoja saadaksemme palautetta myös
pidempiaikaisilta lajinharrastajilta. Näillä palautteilla pyrimme arvioimaan työmme onnistumista sekä
keräämään vinkkejä työmme kehittämiseksi.
Tässä työssä myös käsitellään sitä kuinka geokätköilyä voidaan hyödyntää seikkailu- ja pelikasvatuksen
menetelmiä osana kasvatusta ja yksilön tai ryhmän hyvinvointia, ottaen kuitenkin ohjauksessa
huomioon toiminnalle määritellyt tavoitteet. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi ryhmätyöskentelyn parantaminen,
yksilön tai ryhmän voimauttaminen ja yksilön hyvinvoinnin parantaminen (fyysinen, sosiaalinen
ja henkinen). Työssä on käytetty lähteenä erilaisia seikkailu- ja pelikasvatuksen perusteoksia.
Tämän opinnäytetyön kuvaaman prosessin avulla voidaan lähteä kehittämään geokätköilyä ja siihen
liittyvää toimintaa lähes missä tahansa matkailu- ja nuorisotyö ympäristössä. Suunnittelussa täytyy
kuitenkin ottaa huomioon asiakasryhmä sekä ympäristö ja haluttu tavoite.