Strategisen viestinnän vahvistaminen sosiaalisen median avulla : Case Golla
Heikka, Elina (2015)
Heikka, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419432
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantona on vahvistaa strategista viestintää sosiaalisen median avulla mobiililaitteidensuojia valmistavalle kotimaiselle yritykselle Gollalle. Produkti on kaksiosainen. Ensimmäinen osa luo perustan strategisen viestinnän vahvistamiselle ja sisällölle sekä antaa työkaluja strategiatyöhön. Toinen osa on ehdotus sosiaalisen median sisällöstä, joka keskittyy viestinnän vahvistamiseen, sisällön tuottamiseen ja konkreettisiin kehitysehdotuksiin, jotka ovat sovellettavissa kokonaisuutena tai yksittäisinä osina. Ehdotuksessa on tavoitteena integroida sosiaalisen median kanavia toimimaan yhdessä ehyenä kokonaisuutena. Ehdotus on tehty yritykselle, jonka kohderyhmänä ovat sosiaalisen median suurimmat käyttäjäryhmät.
Produktin tavoitteena on myös toimia budjetissa lisätyökaluna, koska konkreettisia asioita esittämällä yritys voi hakea johdolta resursseja viestintästrategian vahvistamiseen ja sosiaalisessa mediassa oloon. Ehdotuksella ja sen sisällöllä tavoitellaan näkyvyyden kasvua, brändin tunnettavuuden lisääntymistä ja sitä kautta myynnin kasvua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu strategiatyötä ja sosiaalista mediaa käsittelevästä aineistosta. Materiaalina on käytetty myös Internetissä julkaistuja artikkeleita, koska sosiaalisen median jatkuvan muutoksen takia painettu kirjallisuus on jo osaltaan vanhentunutta tietoa. Produktin pohjana on käytetty tapaamisia Gollan kanssa ja haastatteluja sekä yrityksen visiota ja strategiaa.
Produktin ensimmäisen osan lähtökohtana on arvioitu yrityksen nykytilannetta sosiaalisessa mediassa. Arvioinnissa on yrityksen uudistunut strategia, tämänhetkinen näkyvyys ja sisältöstrategia. Kehittämisessä on keskitytty viestintästrategian selkeyttämiseen ja sen vahvistamiseen sosiaalisen median palveluissa. Produktin toisena osana esitellään 5-vaiheinen ehdotelma yritykselle. Produkti toteutettiin tutkimalla markkinointi- ja viestintätoimistojen blogeja ja sosiaalisen median ajankohtaisia megatrendejä. Tavoitteena oli selkeyttää sosiaalisen median kanavajakoa ja tehdä sisällöstä relevanttia. Ehdotus vastaa näitä tavoitteita
Produktin tavoitteena on myös toimia budjetissa lisätyökaluna, koska konkreettisia asioita esittämällä yritys voi hakea johdolta resursseja viestintästrategian vahvistamiseen ja sosiaalisessa mediassa oloon. Ehdotuksella ja sen sisällöllä tavoitellaan näkyvyyden kasvua, brändin tunnettavuuden lisääntymistä ja sitä kautta myynnin kasvua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu strategiatyötä ja sosiaalista mediaa käsittelevästä aineistosta. Materiaalina on käytetty myös Internetissä julkaistuja artikkeleita, koska sosiaalisen median jatkuvan muutoksen takia painettu kirjallisuus on jo osaltaan vanhentunutta tietoa. Produktin pohjana on käytetty tapaamisia Gollan kanssa ja haastatteluja sekä yrityksen visiota ja strategiaa.
Produktin ensimmäisen osan lähtökohtana on arvioitu yrityksen nykytilannetta sosiaalisessa mediassa. Arvioinnissa on yrityksen uudistunut strategia, tämänhetkinen näkyvyys ja sisältöstrategia. Kehittämisessä on keskitytty viestintästrategian selkeyttämiseen ja sen vahvistamiseen sosiaalisen median palveluissa. Produktin toisena osana esitellään 5-vaiheinen ehdotelma yritykselle. Produkti toteutettiin tutkimalla markkinointi- ja viestintätoimistojen blogeja ja sosiaalisen median ajankohtaisia megatrendejä. Tavoitteena oli selkeyttää sosiaalisen median kanavajakoa ja tehdä sisällöstä relevanttia. Ehdotus vastaa näitä tavoitteita