Syöpäsairaanhoitajan vastaanottotoiminnan kehittäminen
Rantala, Milja (2015)
Rantala, Milja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata miten Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen järjestämällä syöpäsairaanhoitajan vastaanotolla tarjottavia palveluita voitaisiin kehittää entistä paremmin syöpäpotilaiden tarpeita vastaaviksi. Tarkastelun kohteena olivat kahden Pirkanmaalaisen terveyskeskuksen työntekijöiden kokemukset syöpäpotilaiden hoidosta ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tarjoamista palveluista omalla paikkakunnalla. Opinnäytetyön aineistonkeruunmetodina oli yksilömuotoinen teemahaastattelu. Haastatteluaineisto muodostuu kuudesta nauhoitetusta ja litteroidusta haastattelusta. Haastatteluun osallistuneet olivat ammatiltaan sairaanhoitajia, lähihoitajia sekä terveyskeskusavustajia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa syöpäsairaanhoitajan vastaanottotoiminnan nykytilanteesta sekä tarjolla oleviin palveluihin liittyvistä kehitystarpeista.
Haastatteluaineiston perusteella tietämys Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluista oli terveyskeskuksissa vähäistä. Tämä vaikeutti terveyskeskusten ja Pirkanmaan Syöpä-yhdistyksen välistä yhteistyötä. Laadullisen sisällönanalyysin perusteella Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluiden ja syöpäpotilaiden tarpeiden kohtaamista oli mahdollista kehittää lisäämällä palveluiden saatavillaoloa, panostamalla vastaanottokäynnin laatuun sekä huomioimalla väestöryhmien eroja palveluiden markkinoinnissa. Yhteistyön kehittämisen tarve tiedostettiin terveyskeskuksissa. Keskeistä oli hoitohenkilökunnan Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluita koskevan tietämyksen lisääminen osapuolten välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua vahvistamalla. Opinnäytetyön tulosten mukaan Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan vastaanoton kehittämista suunniteltaessa tärkeintä on erilaisten raja-aitojen madaltaminen sekä vuorovaikutuksen lisääminen eri osapuolten välillä.
Tulokset vahvistivat käsitystä syövän hoitojärjestelmän hajautuneisuudesta. Yhteistyötä eri sektorien välillä on tärkeä kehittää. Palvelutarjonnassa huomio on hyvä kohdistaa psykososiaalisten palveluiden lisäämiseen. Erityisesti läheisten tarpeet tulee huomioida osana syöpäpotilaan hoitoa. Yhteisten hoito-ohjeistusten ja standardien luominen auttaisivat vahvistamaan syöpäpotilaiden hyvän hoidon tasapuolista toteutumista tulevaisuudessa.
Haastatteluaineiston perusteella tietämys Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluista oli terveyskeskuksissa vähäistä. Tämä vaikeutti terveyskeskusten ja Pirkanmaan Syöpä-yhdistyksen välistä yhteistyötä. Laadullisen sisällönanalyysin perusteella Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluiden ja syöpäpotilaiden tarpeiden kohtaamista oli mahdollista kehittää lisäämällä palveluiden saatavillaoloa, panostamalla vastaanottokäynnin laatuun sekä huomioimalla väestöryhmien eroja palveluiden markkinoinnissa. Yhteistyön kehittämisen tarve tiedostettiin terveyskeskuksissa. Keskeistä oli hoitohenkilökunnan Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluita koskevan tietämyksen lisääminen osapuolten välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua vahvistamalla. Opinnäytetyön tulosten mukaan Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan vastaanoton kehittämista suunniteltaessa tärkeintä on erilaisten raja-aitojen madaltaminen sekä vuorovaikutuksen lisääminen eri osapuolten välillä.
Tulokset vahvistivat käsitystä syövän hoitojärjestelmän hajautuneisuudesta. Yhteistyötä eri sektorien välillä on tärkeä kehittää. Palvelutarjonnassa huomio on hyvä kohdistaa psykososiaalisten palveluiden lisäämiseen. Erityisesti läheisten tarpeet tulee huomioida osana syöpäpotilaan hoitoa. Yhteisten hoito-ohjeistusten ja standardien luominen auttaisivat vahvistamaan syöpäpotilaiden hyvän hoidon tasapuolista toteutumista tulevaisuudessa.