Mainostoimistojen verkkomainonnan tutkiminen
Vares, Topi (2015)
Vares, Topi
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519549
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmea eri mainosalan yritystä, kahta pienempää kokkolalaista sekä yhtä iso helsinkiläistä mainostoimistoa. Työssä selvitettiin, minkälaisia palveluita kyseiset mainostoimistot tarjoavat asiakkaillensa ja kuinka he itse ovat esillä verkossa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkomainontaa ja sen eri muotoja sekä sosiaalisen median eri kanavia ja niiden markkinointimahdollisuuksia. Tutkimusosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olevia mainostoimistoja, niiden tarjoamia palveluita asiakkailleen ja niiden näkymistä valikoiduissa sosiaalisen median kanavissa sekä niiden verkkomainonnan käyttöä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä pöytäkirjatutkimusmenetelmää.
Tulosten perusteella kaikki tutkimuksen mainostoimistot käyttävät verkkomainonnan ja sosiaalisen median tarjontaa palveluissaan, oman yrityksensä markkinoinnissa ne eivät kuitenkaan hyödynnä niitä kovinkaan usein tai monipuolisesti.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkomainontaa ja sen eri muotoja sekä sosiaalisen median eri kanavia ja niiden markkinointimahdollisuuksia. Tutkimusosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olevia mainostoimistoja, niiden tarjoamia palveluita asiakkailleen ja niiden näkymistä valikoiduissa sosiaalisen median kanavissa sekä niiden verkkomainonnan käyttöä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä pöytäkirjatutkimusmenetelmää.
Tulosten perusteella kaikki tutkimuksen mainostoimistot käyttävät verkkomainonnan ja sosiaalisen median tarjontaa palveluissaan, oman yrityksensä markkinoinnissa ne eivät kuitenkaan hyödynnä niitä kovinkaan usein tai monipuolisesti.