Yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset uskonnon harjoittamiseen kouluissa : Pääkaupunkiseudun seurakuntien kouluyhteistyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia aiheesta
Järvinen, Krista; Kuru, Outi (2015)
Järvinen, Krista
Kuru, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117070
Tiivistelmä
Järvinen, Krista & Kuru, Outi. Yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset uskonnon harjoittamiseen kouluissa. Pääkaupunkiseudun seurakuntien kouluyhteistyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia aiheesta. Syksy 2015, 54 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisina pääkaupunkiseudun seurakuntien työntekijät kokevat kristillisen uskon näkymiseen ja harjoittamiseen liittyvän yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset kouluissa, joiden kanssa he tekevät yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoitus oli saada selville, millaisia konkreettisia vaikutuksia yhteiskunnallisella keskustelulla on seurakunnan työntekijöiden näkökulmasta ollut koulun ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön, uskonnon harjoittamiseen kouluissa sekä koulujen työntekijöiden ja oppilaiden vanhempien asenteisiin ja suhtautumiseen uskonnon näkymistä ja harjoittamista kohtaan.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähettiin 75 satunnaisesti valikoituneelle seurakunnan työntekijälle Helsingin, Espoon ja Vantaan alueilla. Kyselylomakkeeseen vastasi 39 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 52. Tavoitteena ei ollut tehdä koko Suomeen yleistettävää tutkimusta, vaan kartoittaa tilannetta osassa pääkaupunkiseudun kouluja.
Tuloksista ilmeni, että yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset olivat seurakuntien työntekijöiden näkökulmasta koulukohtaisia vaihdellen myönteisistä kielteisiin. Kaikissa kouluissa vaikutuksia ei ollut havaittavissa. Myönteiset vaikutukset näkyivät muun muassa siinä, että joissakin kouluissa oli toivottu selkeästi hengellisiä sisältöjä seurakunnan pitämiin hartaushetkiin. Kielteiset vaikutukset näkyivät koulujen työntekijöiden ja oppilaiden vanhempien kriittisemmiksi muuttuneissa asenteissa uskonnollisuuden näkymistä kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisina pääkaupunkiseudun seurakuntien työntekijät kokevat kristillisen uskon näkymiseen ja harjoittamiseen liittyvän yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset kouluissa, joiden kanssa he tekevät yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoitus oli saada selville, millaisia konkreettisia vaikutuksia yhteiskunnallisella keskustelulla on seurakunnan työntekijöiden näkökulmasta ollut koulun ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön, uskonnon harjoittamiseen kouluissa sekä koulujen työntekijöiden ja oppilaiden vanhempien asenteisiin ja suhtautumiseen uskonnon näkymistä ja harjoittamista kohtaan.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähettiin 75 satunnaisesti valikoituneelle seurakunnan työntekijälle Helsingin, Espoon ja Vantaan alueilla. Kyselylomakkeeseen vastasi 39 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 52. Tavoitteena ei ollut tehdä koko Suomeen yleistettävää tutkimusta, vaan kartoittaa tilannetta osassa pääkaupunkiseudun kouluja.
Tuloksista ilmeni, että yhteiskunnallisen keskustelun vaikutukset olivat seurakuntien työntekijöiden näkökulmasta koulukohtaisia vaihdellen myönteisistä kielteisiin. Kaikissa kouluissa vaikutuksia ei ollut havaittavissa. Myönteiset vaikutukset näkyivät muun muassa siinä, että joissakin kouluissa oli toivottu selkeästi hengellisiä sisältöjä seurakunnan pitämiin hartaushetkiin. Kielteiset vaikutukset näkyivät koulujen työntekijöiden ja oppilaiden vanhempien kriittisemmiksi muuttuneissa asenteissa uskonnollisuuden näkymistä kohtaan.