Afrikan imago matkakohteena Suomessa
Garam, Petra (2015)
Garam, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten mielikuvia Afrikasta matkakohteena. Sen lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään suomalaisten matkustushalukkuutta Afrikkaan sekä mihin osiin mannerta he mieluiten matkustaisivat. Tulosanalyysissä otettiin huomioon mahdolliset erot ikäryhmien, sukupuolen sekä siviilisäädyn välillä. Työn toimeksiantajana oli konsultointitoimisto RHEA ja sen tavoitteena on toimia taustatutkimuksena ja apuna toimeksiantajan myöhemmin toteutettavassa projektissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn avulla ja siihen saatiin yhteensä 120 vastausta. Heistä vain 27,4 % oli miespuolisia ja iän puolesta kaikista vastaajista suurin osa oli 21 – 30-vuotiaita. Kysely luotiin sähköiselle Webropol –alustalle ja vastauksia kerättiin sosiaalisessa mediassa sekä muutamalla keskustelupalstalla. Kyselyn linkki oli auki 31.10. – 16.11.2015.
Raportissa tutustuttiin ensin imagoon, brändiin sekä niihin liittyviin muihin käsitteisiin matkailualan näkökulmasta. Toisessa luvussa käsiteltiin Afrikkaa sekä yleisesti että matkailullisesta näkökulmasta ensin kokonaisuudessaan ja sitten alueittain. Neljännessä luvussa käsiteltiin tutkimusta teoriassa sekä tämän tutkimuksen etenemistä. Lopuksi kyselystä saadut vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja pohditaan kehitysehdotuksia sekä koko projektin etenemistä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suomalaisten imago Afrikasta matkailumaana on pääosin myönteinen. He tiedostavat myös ongelmat, kuten köyhyyden ja sodat, eivätkä ole innokkaita matkustamaan ongelma-alueille. Afrikasta tiedetään melko vähän ja eniten mielikuvia herättivät luonto, eläimet sekä erilaiset ongelmat.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn avulla ja siihen saatiin yhteensä 120 vastausta. Heistä vain 27,4 % oli miespuolisia ja iän puolesta kaikista vastaajista suurin osa oli 21 – 30-vuotiaita. Kysely luotiin sähköiselle Webropol –alustalle ja vastauksia kerättiin sosiaalisessa mediassa sekä muutamalla keskustelupalstalla. Kyselyn linkki oli auki 31.10. – 16.11.2015.
Raportissa tutustuttiin ensin imagoon, brändiin sekä niihin liittyviin muihin käsitteisiin matkailualan näkökulmasta. Toisessa luvussa käsiteltiin Afrikkaa sekä yleisesti että matkailullisesta näkökulmasta ensin kokonaisuudessaan ja sitten alueittain. Neljännessä luvussa käsiteltiin tutkimusta teoriassa sekä tämän tutkimuksen etenemistä. Lopuksi kyselystä saadut vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja pohditaan kehitysehdotuksia sekä koko projektin etenemistä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suomalaisten imago Afrikasta matkailumaana on pääosin myönteinen. He tiedostavat myös ongelmat, kuten köyhyyden ja sodat, eivätkä ole innokkaita matkustamaan ongelma-alueille. Afrikasta tiedetään melko vähän ja eniten mielikuvia herättivät luonto, eläimet sekä erilaiset ongelmat.