Brand building for a B2B service provider : case: Dammega Oy
Hoppania, Heidi (2015)
Hoppania, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819797
Tiivistelmä
Brändäyksestä on tulossa uusi työkalu erillaistua B2B markkinoilla. Lisääntynyt kilpailu teollisuuden alalla pakottaa yrityksiä löytämään uusia keinoja pysyä mukana pelissä. Juurikin sitä brändäys voi tarjota, syvempien ja merkityksellisempien asiakssuhteiden saavuttamista, joiden avulla voidaan saavuttaa korkeammat voittomarginaalit. Dammega Oy on yksi niistä yrityksistä jotka etsivät kilpailukyvyn kasvattamista kehittämällä vahvan brändin. Tutkimuksessa keskitytään rakentamaan Dammegan brändiä, yrityksen tavoitteiden mukaisesti.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Teoreettinen viitekehys keskittyy ymmärtämään brändin eri ulottuvuuksia ja näkökulmia, sekä brändin rakentamista. Teoria on kerätty aiheeseen liittyvistä akateemisista kirjoista, julkaisuista ja luotettavista internet lähteistä. Tutkimuksen empiirisessä osa tarjoaa yleiskatsauksen yrityksestä yhdessä markkinaympäristön analyysin kanssa. Sekundäärinen aineisto tukee primäärisen aineistoa joka kerättiin haastattelemalla yrityksen jäseniä ja yrityksen arvostettuja asiakkaita.
Haastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen perusteella Dammega Oy:lle kehitetään brändin rakentamissuunnitelma. Aakerin brändin rakentamismallia käytetään brändin rakentamispohjana, joka koostuu kolmesta vaiheesta: strateginen brändi analyysi, brändi-indentiteetti järjestelmästä ja brändi täytäntöönpano järjestelmästä. Lisäksi, yrityksen tavoitteita ja markkinaympäristö analyysia käytetään suunitelman tukena.
Yhteenvetona todetaan, että Dammegan tulisi suorittaa eri markkinatoimenpiteitä brändin rakentamisessa, jotta tulevaisuuden tavoite vahvasta brändistä voidaan saavuttaa. Selkeä viesti kohderyhmälle tulisi luoda, ja eri markkinakanavia ja menetelmiä tulisi käyttää viestin aktiivisessa kommunikoinnissa.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Teoreettinen viitekehys keskittyy ymmärtämään brändin eri ulottuvuuksia ja näkökulmia, sekä brändin rakentamista. Teoria on kerätty aiheeseen liittyvistä akateemisista kirjoista, julkaisuista ja luotettavista internet lähteistä. Tutkimuksen empiirisessä osa tarjoaa yleiskatsauksen yrityksestä yhdessä markkinaympäristön analyysin kanssa. Sekundäärinen aineisto tukee primäärisen aineistoa joka kerättiin haastattelemalla yrityksen jäseniä ja yrityksen arvostettuja asiakkaita.
Haastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen perusteella Dammega Oy:lle kehitetään brändin rakentamissuunnitelma. Aakerin brändin rakentamismallia käytetään brändin rakentamispohjana, joka koostuu kolmesta vaiheesta: strateginen brändi analyysi, brändi-indentiteetti järjestelmästä ja brändi täytäntöönpano järjestelmästä. Lisäksi, yrityksen tavoitteita ja markkinaympäristö analyysia käytetään suunitelman tukena.
Yhteenvetona todetaan, että Dammegan tulisi suorittaa eri markkinatoimenpiteitä brändin rakentamisessa, jotta tulevaisuuden tavoite vahvasta brändistä voidaan saavuttaa. Selkeä viesti kohderyhmälle tulisi luoda, ja eri markkinakanavia ja menetelmiä tulisi käyttää viestin aktiivisessa kommunikoinnissa.