Day Spa Hotel Haaga- Ehdotelma palvelukokonaisuuksista seniori-ikäisille
Rosvall, Heidi (2015)
Rosvall, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on luoda uusi palvelukokonaisuus kohderyhmälle, jonka määrittelemiseksi työssä on haastateltu Day Span toimijoita. Day Spa on avattu syksyllä 2014 BEST WESTERN PLUS Hotel Haagan tiloihin ja sen toiminta on Suomen Kosmetologiyhdistyksen Opiston(SKYO), opetushoitola Verson, Erimover-liikuntapalvelujen ja Hotel Haagan yhteistyön tulos. Day Spassa hotellin vierailla on mahdollisuus osallistua Erimoverin järjestämiin liikunta-aktiviteetteihin tai/ja rentoutua erilaisissa SKY-opiston oppilaiden tekemissä hoidoissa. Day Span palveluja on mahdollisuus ostaa myös erillisinä ilman hotelliyöpymistä.
Aihe on erittäin ajankohtainen liiketoiminnan hakiessa vielä muotoaan. Toiminnan alun avoimuus ja vakiintuneiden rutiinien poissaolo antaa hyvän alustan uusille innovaatioille sekä niiden implementoinnille. Työ on tutkimustyyppinen opinnäytetyö.
Työn tietoperustassa määritellään työlle olennaiset käsitteet, kuten asiakkuus, tuote, palvelu-ja palvelunlaatu, hyvinvointipalvelu, segmentointi, palvelupaketti, markkinointi ja markkinointi-viestintä. Tietoperustassa kerrotaan myös Day Span toimijoiden liiketoiminnasta. Empiirisessä osassa toimijoiden haastattelut avataan lukijalle sekä analysoidaan saadut vastaukset. Kehitysehdotukset toiminnalle määritellään haastattelujen sekä kohderyhmästä tehtyjen tutkimus-ten pohjalta, jotta voidaan luoda suuntaviivat uuden palvelupaketin tehokkaaksi hallin-noimiseksi sekä markkinoimiseksi.
Haastattelujen tuloksena haluttu uusi kohderyhmä palveluille ovat seniori-ikäiset. Pohjana muodostettaville palvelukokonaisuuksille toimivat toimijoiden haastattelut, sekä seniori-ikäisistä tehdyt tutkimukset. Työssä on esitelty tutkimukset, joissa aiheina ovat muun muassa seniorien ajatukset hyvästä palvelusta, sekä heidän kulutus- ja internetkäyttäytymisensä. Tutkimuksista käy ilmi, että seniori-ikäiset ovat myönteisempiä sähköisiä medioita kohtaan kuin mitä on ajateltu. Seniorit arvostavat palveluita jotka tuovat heille konkreettista hyötyä ja he haluavat itsensä nähtävän yksilöinä. Usea seniori on myös kokeilunhaluinen ja utelias uusia palveluita kohtaan.
Palvelukokonaisuuksissaa on huomioitu ryhmät sekä yksittäiset asiakkaat. Palveluissa on haluttu antaa valinnanvaraa, joten kustakin palvelupaketista on kaksi eri vaihtoehtoa. Työ on to-teutettu vuoden 2014 syksystä vuoden 2015 marraskuuhun.
Aihe on erittäin ajankohtainen liiketoiminnan hakiessa vielä muotoaan. Toiminnan alun avoimuus ja vakiintuneiden rutiinien poissaolo antaa hyvän alustan uusille innovaatioille sekä niiden implementoinnille. Työ on tutkimustyyppinen opinnäytetyö.
Työn tietoperustassa määritellään työlle olennaiset käsitteet, kuten asiakkuus, tuote, palvelu-ja palvelunlaatu, hyvinvointipalvelu, segmentointi, palvelupaketti, markkinointi ja markkinointi-viestintä. Tietoperustassa kerrotaan myös Day Span toimijoiden liiketoiminnasta. Empiirisessä osassa toimijoiden haastattelut avataan lukijalle sekä analysoidaan saadut vastaukset. Kehitysehdotukset toiminnalle määritellään haastattelujen sekä kohderyhmästä tehtyjen tutkimus-ten pohjalta, jotta voidaan luoda suuntaviivat uuden palvelupaketin tehokkaaksi hallin-noimiseksi sekä markkinoimiseksi.
Haastattelujen tuloksena haluttu uusi kohderyhmä palveluille ovat seniori-ikäiset. Pohjana muodostettaville palvelukokonaisuuksille toimivat toimijoiden haastattelut, sekä seniori-ikäisistä tehdyt tutkimukset. Työssä on esitelty tutkimukset, joissa aiheina ovat muun muassa seniorien ajatukset hyvästä palvelusta, sekä heidän kulutus- ja internetkäyttäytymisensä. Tutkimuksista käy ilmi, että seniori-ikäiset ovat myönteisempiä sähköisiä medioita kohtaan kuin mitä on ajateltu. Seniorit arvostavat palveluita jotka tuovat heille konkreettista hyötyä ja he haluavat itsensä nähtävän yksilöinä. Usea seniori on myös kokeilunhaluinen ja utelias uusia palveluita kohtaan.
Palvelukokonaisuuksissaa on huomioitu ryhmät sekä yksittäiset asiakkaat. Palveluissa on haluttu antaa valinnanvaraa, joten kustakin palvelupaketista on kaksi eri vaihtoehtoa. Työ on to-teutettu vuoden 2014 syksystä vuoden 2015 marraskuuhun.