Web-analytiikka osana verkkosivustoprojektia
Turunen, Pirjo (2015)
Turunen, Pirjo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320475
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kuvata web-analytiikan roolia verkkosivustoprojektin eri vaiheissa, avata web-analytiikan perusteita, esitellä Google Analytics -mittausjärjestelmän perustoimintoja sekä toimia opasmateriaalina siihen, mitä eri asioita analytiikkaa suunniteltaessa ja toteutettaessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi työn tarkoituksena oli toimia pohjana myöhemmin toteutettavalle analytiikan tuotteistamispaketille, jota käyttää markkinoinnin apuvälineenä ja asiakkaalle myytävänä palveluna.
Työ oli rajattu kuvaamaan Google Analyticsin ne perusteet, jotka ovat tärkeitä sivuston perusseurannan ymmärtämisen kannalta. Tästä työstä oli rajattu pois myös verkkokauppa, Google Search Consoleen liittyvä hakukoneoptimointi sekä AdWordsin piiriin kuuluvan maksetun verkkomainonnan teko.
Työssä käytettiin kirjoittajan työssä tekemiä havaintoja ja kokemusta. Esimerkkinä web-analytiikan toteutusmenetelmistä tässä työssä oli kirjoittajan oma sivusto, jolle seurantakoodit oli sijoitettu.
Opinnäytetyön käytetty esimerkkisivusto päivitettiin nykyiseen muotoonsa toukokuussa 2015, jolloin sivustolle sijoitettiin myös Google Analyticsin seurantakoodi. Opinnäytetyön kirjoitusprosessi alkoi syyskuussa 2015, jolloin sivustotapahtumien seurantakoodit laitettiin sivuille.
Tämä työ koostui Google Analyticsin esittelystä, verkkosivustoprojektin pohjustustyön kuvauksesta sekä verkkoanalytiikan eri suunnitteluvaiheista, seurannan toteutuksen kuvauksesta, tulosten tulkinnasta ja siihen liittyvistä tulkinnallisista kompastuskivistä.
Työn lopputuloksena pääteltiin, että web-analytiikan merkitys verkkosivustojen ja erilaisten verkkosovellusten kehityksessä korostuu tulevaisuudessa entisestään, sillä internetistä saatavan tiedon määrä kasvaa jatkuvasti eri päätelaitteista, sosiaalisen median kanavista ja sovelluksista saatavan käyttäytymistietomäärän kasvaessa. Ymmärtämällä ihmisten verkkokäyttäytymistä, saadaan tärkeää tietoa siitä, mikä saa ihmiset tekemään ostoksia, jolloin voidaan paremmin ennakoida asiakastarpeet ja kasvattaa yrityksen tuottoa. Verkkokäyttäytymisen analysointi tuo myös lisätietoa sivuston sisällönkehitykseen, käytettävyyden parantamiseen ja hakukonenäkyvyyden nostamiseen. Pelkkä verkkosivustojen ja -sovellusten teko ei riitä, vaan on entistä tärkeämpää, että niiden käyttäjäryhmien tarpeita osataan tulkita ja ennakoida. Oman tekemisen taholla hyvin suunniteltu ja toteutettu analytiikka järkevöittää ja selkeyttää tekemistä, sekä tuo lisäarvoa ja -tietoa tulosten tarkasteluun ja auttaa tulevien projektien suunnittelussa.
Työ oli rajattu kuvaamaan Google Analyticsin ne perusteet, jotka ovat tärkeitä sivuston perusseurannan ymmärtämisen kannalta. Tästä työstä oli rajattu pois myös verkkokauppa, Google Search Consoleen liittyvä hakukoneoptimointi sekä AdWordsin piiriin kuuluvan maksetun verkkomainonnan teko.
Työssä käytettiin kirjoittajan työssä tekemiä havaintoja ja kokemusta. Esimerkkinä web-analytiikan toteutusmenetelmistä tässä työssä oli kirjoittajan oma sivusto, jolle seurantakoodit oli sijoitettu.
Opinnäytetyön käytetty esimerkkisivusto päivitettiin nykyiseen muotoonsa toukokuussa 2015, jolloin sivustolle sijoitettiin myös Google Analyticsin seurantakoodi. Opinnäytetyön kirjoitusprosessi alkoi syyskuussa 2015, jolloin sivustotapahtumien seurantakoodit laitettiin sivuille.
Tämä työ koostui Google Analyticsin esittelystä, verkkosivustoprojektin pohjustustyön kuvauksesta sekä verkkoanalytiikan eri suunnitteluvaiheista, seurannan toteutuksen kuvauksesta, tulosten tulkinnasta ja siihen liittyvistä tulkinnallisista kompastuskivistä.
Työn lopputuloksena pääteltiin, että web-analytiikan merkitys verkkosivustojen ja erilaisten verkkosovellusten kehityksessä korostuu tulevaisuudessa entisestään, sillä internetistä saatavan tiedon määrä kasvaa jatkuvasti eri päätelaitteista, sosiaalisen median kanavista ja sovelluksista saatavan käyttäytymistietomäärän kasvaessa. Ymmärtämällä ihmisten verkkokäyttäytymistä, saadaan tärkeää tietoa siitä, mikä saa ihmiset tekemään ostoksia, jolloin voidaan paremmin ennakoida asiakastarpeet ja kasvattaa yrityksen tuottoa. Verkkokäyttäytymisen analysointi tuo myös lisätietoa sivuston sisällönkehitykseen, käytettävyyden parantamiseen ja hakukonenäkyvyyden nostamiseen. Pelkkä verkkosivustojen ja -sovellusten teko ei riitä, vaan on entistä tärkeämpää, että niiden käyttäjäryhmien tarpeita osataan tulkita ja ennakoida. Oman tekemisen taholla hyvin suunniteltu ja toteutettu analytiikka järkevöittää ja selkeyttää tekemistä, sekä tuo lisäarvoa ja -tietoa tulosten tarkasteluun ja auttaa tulevien projektien suunnittelussa.