Markkinointitutkimus sponsoroinnin ja tukitoiminnan kohdentamisesta : Case Pohjois-Savon Osuuspankki
Heikkinen, Matias (2015)
Heikkinen, Matias
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420562
Tiivistelmä
Sponsorointi ja muu yritysten harjoittama markkinoinnillinen tukitoiminta on yhä tärkeämpi osa yritysten liiketoimintaa. Markkinoinnin näkökulmasta kilpailu yritysten välillä on kovaa ja tämä näkyy myös siinä kuinka ne kiinnittävät huomiota erilaisiin markinoinnillisiin strategioihinsa.
Strategioiden muodostamiseksi yritykset tarvitsevat kuitenkin tietoa, jonka pohjalta ne kykenevät rakentamaan itselleen sopivan strategian ja valitsemaan ne markkinoinnilliset keinot, joita haluavat toimintansa edistämiseksi hyödyntää. Markkinointitutkimus on yksi tapa, jolla yritykset hankkivat käyttöönsä tämänkaltaista tietoa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Pohjois-Savon Osuuspankille. Opinnäytteen tavoitteena on markkinointitutkimuksen keinoin selvittää, millaisia toiveita kyseisen yrityksen asiakkailla ja omalla hallintohenkilöstöllä on sen harjoittamaa sponsori- ja tukitoimintaa kohtaan. Tutkimuksella tavoitellaan tietoa sekä suurempien tukikategorioiden kuten urheilun ja kulttuurin välillä, että myös tarkempia toiveita koskien yksittäisiä urheilulajeja ja kulttuuritoimintoja.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy pääasiassa sponsoroinnin käsitteen ja menetelmien tarkasteluun avaten kuitenkin myös markkinointitutkimuksen rakentumista. Teoreettinen osuus toimii tiedollisena perustana suoritetulle tutkimuksele.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa työn toimeksiantajalle tietoa, jota se voi käyttää apuvälineenä oman markkinointinsa ja sponsorointi-, sekä tukistrategiansa suunnitteluun. Työn tavoitteena on myös tutkimuksen tuloksiin perustuen pyrkiä tekemään johtopäätöksiä, jotka kertovat toimeksiantajalle sen asiakaskunnan ja oman hallintohenkilöstön mielipiteissä näkyvistä selkeistä trendeistä. Tietoa tavoiteltiin tutkimuksen suuren kohderyhmän vuoksi kvantitatiivisella tutkimuksella, jonka avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman edustava kuva tutkittujen ryhmien mielipiteistä.
Strategioiden muodostamiseksi yritykset tarvitsevat kuitenkin tietoa, jonka pohjalta ne kykenevät rakentamaan itselleen sopivan strategian ja valitsemaan ne markkinoinnilliset keinot, joita haluavat toimintansa edistämiseksi hyödyntää. Markkinointitutkimus on yksi tapa, jolla yritykset hankkivat käyttöönsä tämänkaltaista tietoa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Pohjois-Savon Osuuspankille. Opinnäytteen tavoitteena on markkinointitutkimuksen keinoin selvittää, millaisia toiveita kyseisen yrityksen asiakkailla ja omalla hallintohenkilöstöllä on sen harjoittamaa sponsori- ja tukitoimintaa kohtaan. Tutkimuksella tavoitellaan tietoa sekä suurempien tukikategorioiden kuten urheilun ja kulttuurin välillä, että myös tarkempia toiveita koskien yksittäisiä urheilulajeja ja kulttuuritoimintoja.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy pääasiassa sponsoroinnin käsitteen ja menetelmien tarkasteluun avaten kuitenkin myös markkinointitutkimuksen rakentumista. Teoreettinen osuus toimii tiedollisena perustana suoritetulle tutkimuksele.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa työn toimeksiantajalle tietoa, jota se voi käyttää apuvälineenä oman markkinointinsa ja sponsorointi-, sekä tukistrategiansa suunnitteluun. Työn tavoitteena on myös tutkimuksen tuloksiin perustuen pyrkiä tekemään johtopäätöksiä, jotka kertovat toimeksiantajalle sen asiakaskunnan ja oman hallintohenkilöstön mielipiteissä näkyvistä selkeistä trendeistä. Tietoa tavoiteltiin tutkimuksen suuren kohderyhmän vuoksi kvantitatiivisella tutkimuksella, jonka avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman edustava kuva tutkittujen ryhmien mielipiteistä.