Laadunvarmistuksen kehittäminen
Huhtilainen, Henry (2015)
Huhtilainen, Henry
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Renevo Oy:n laadunvarmistusta. Renevo Oy on Helsingissä, Lahdessa ja Jyväskylässä toimiva noin 50 henkilöä työllistä korjausrakentamiseen keskittynyt rakennusalan yritys.
Opinnäytetyössä keskityttiin työn aikaiseen laadunvarmistukseen. Tavoitteena oli luoda laaduntarkastusväline tyypillisiin Renevo Oy:ssä tehtäviin märkätilojen peruskorjauksiin. Työssä on esitetty lähdemateriaalien pohjalta, mitä on laatu, työnaikainen laadunvarmistus ja millaisia ovat yleiset laatuvaatimukset korjausrakentamisessa. Opinnäyte-työssä selostettiin tyypillinen Renevo Oy:n tekemä märkätilan peruskorjaus työvaiheittain alusta loppuun, sisällyttäen jokaiseen työvaiheeseen potentiaaliset ongelmat sekä keinot hallita niitä. Opinnäytetyössä päätettiin luoda laaduntarkastuskortti yleisimpien laatuvaatimuksien ja usein havaittujen potentiaalisten ongelmien pohjalta. Laaduntar-kastuskortti tehtiin työharjoittelun ohessa yhteistyössä Renevo Oy:n edustajan kanssa. Lisäksi työssä haastateltiin kahta työnjohtajaa ja kymmentä työntekijää laaduntarkastuskortin hyödyllisyydestä ja sen toimivuudesta, käyttämällä tarkoitukseen laadittua arviointilomaketta. Laaduntarkastuskortti on tänä päivänä yksi yleisimmistä rakennusyritysten käyttämistä laadunvarmistuksen työvälineistä. Opinnäytetyössä kerättiin myös tuloksia laaduntarkastuskortin toimivuudesta ja sen hyödyllisyydestä yritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tehtyä märkätilasaneerauksiin laaduntarkastuskortti, jonka päällimmäinen tavoite on lisätä omaehtoista laadunvarmistusta työntekijätasolla. Laaduntarkastuskortti sisältää yhteensä 17 työtä edeltävää, työn aikaista ja työn jälkeen tarkastettavaa/mitattavaa asiaa. Laaduntarkastuskortti toimii myös mallityön tarkastuslistana sekä dokumentoitavana laatuasiakirjana. Opinnäytetyön lopussa on kerrottu haastattelun tuloksia laaduntarkastuskortin toimivuudesta ja sen hyödyllisyydestä.
Opinnäytetyössä keskityttiin työn aikaiseen laadunvarmistukseen. Tavoitteena oli luoda laaduntarkastusväline tyypillisiin Renevo Oy:ssä tehtäviin märkätilojen peruskorjauksiin. Työssä on esitetty lähdemateriaalien pohjalta, mitä on laatu, työnaikainen laadunvarmistus ja millaisia ovat yleiset laatuvaatimukset korjausrakentamisessa. Opinnäyte-työssä selostettiin tyypillinen Renevo Oy:n tekemä märkätilan peruskorjaus työvaiheittain alusta loppuun, sisällyttäen jokaiseen työvaiheeseen potentiaaliset ongelmat sekä keinot hallita niitä. Opinnäytetyössä päätettiin luoda laaduntarkastuskortti yleisimpien laatuvaatimuksien ja usein havaittujen potentiaalisten ongelmien pohjalta. Laaduntar-kastuskortti tehtiin työharjoittelun ohessa yhteistyössä Renevo Oy:n edustajan kanssa. Lisäksi työssä haastateltiin kahta työnjohtajaa ja kymmentä työntekijää laaduntarkastuskortin hyödyllisyydestä ja sen toimivuudesta, käyttämällä tarkoitukseen laadittua arviointilomaketta. Laaduntarkastuskortti on tänä päivänä yksi yleisimmistä rakennusyritysten käyttämistä laadunvarmistuksen työvälineistä. Opinnäytetyössä kerättiin myös tuloksia laaduntarkastuskortin toimivuudesta ja sen hyödyllisyydestä yritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tehtyä märkätilasaneerauksiin laaduntarkastuskortti, jonka päällimmäinen tavoite on lisätä omaehtoista laadunvarmistusta työntekijätasolla. Laaduntarkastuskortti sisältää yhteensä 17 työtä edeltävää, työn aikaista ja työn jälkeen tarkastettavaa/mitattavaa asiaa. Laaduntarkastuskortti toimii myös mallityön tarkastuslistana sekä dokumentoitavana laatuasiakirjana. Opinnäytetyön lopussa on kerrottu haastattelun tuloksia laaduntarkastuskortin toimivuudesta ja sen hyödyllisyydestä.