"Kaikki elämän osatekijät suhteellisessa tasapainossa" : Lasten psyykkinen hyvinvointi päiväkodin arjessa
Autio, Virpi; Hautamäki, Jenni-Sofia (2015)
Autio, Virpi
Hautamäki, Jenni-Sofia
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420631
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lapsen psyykkinen hyvinvointi päiväkodissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä peruspalvelukuntayhtymä Kallion varhaiskasvattajien kanssa. Tutkimusongelmamme olivat: Miten lasten psyykkinen hyvinvointi näkyy päiväkodin arjessa? Miten lasten psyykkistä hyvinvointia voidaan tukea ja edistää päiväkodissa? Halusimme myös selvittää, miten varhaiskasvattajat itse määrittelevät psyykkisen hyvinvoinnin.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja keräsimme aineiston ryhmähaastattelulla, johon osallistui viisi saman päiväkodin varhaiskasvattajaa. Annoimme haastateltavillemme avoimia kysymyksiä, koska halusimme saada heiltä mahdollisimman laajat vastaukset heidän omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Käytimme tutkimuksessamme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lasten psyykkinen hyvinvointi näkyy päiväkodissa turvallisuutena, luottamuksena, kokonaisvaltaisena hyvinvointina ja onnistuneina kaverisuhteina. Lasten psyykkistä hyvinvointia päiväkodissa voidaan tukea lasten perustarpeet tyydyttämällä, pienryhmätoiminnalla, kiireettömyydellä, mielekkäällä toiminnalla ja virikkeillä, kiusaamisen ehkäisyllä, lasten yksilöllisellä tukemisella, tunteiden käsittelyllä ja kotikäynnillä ennen päivähoidon aloitusta. Tutkimustuloksista nousee esille, kuinka suuri merkitys varhaiskasvattajilla on päiväkodissa lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa ja edistämisessä.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja keräsimme aineiston ryhmähaastattelulla, johon osallistui viisi saman päiväkodin varhaiskasvattajaa. Annoimme haastateltavillemme avoimia kysymyksiä, koska halusimme saada heiltä mahdollisimman laajat vastaukset heidän omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Käytimme tutkimuksessamme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lasten psyykkinen hyvinvointi näkyy päiväkodissa turvallisuutena, luottamuksena, kokonaisvaltaisena hyvinvointina ja onnistuneina kaverisuhteina. Lasten psyykkistä hyvinvointia päiväkodissa voidaan tukea lasten perustarpeet tyydyttämällä, pienryhmätoiminnalla, kiireettömyydellä, mielekkäällä toiminnalla ja virikkeillä, kiusaamisen ehkäisyllä, lasten yksilöllisellä tukemisella, tunteiden käsittelyllä ja kotikäynnillä ennen päivähoidon aloitusta. Tutkimustuloksista nousee esille, kuinka suuri merkitys varhaiskasvattajilla on päiväkodissa lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa ja edistämisessä.