Olemassa olevien asiakkaiden hyödyntäminen suosittelumarkkinoinnissa : case Tehden Oy
Hietala, Annika; Posio, Satu (2015)
Hietala, Annika
Posio, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420623
Tiivistelmä
Suosittelumarkkinointi on strateginen markkinointikeino, joka tarkoittaa asiakassuositusten aktiivista ja systemaattista hyödyntämistä sekä edistämistä. Se perustuu asiakastyytyväisyyden korkeimpaan tasoon, jolloin asiakas kokee tarvetta suositella yrityksen tuotetta tai palvelua. Suosittelu koetaan painoarvoltaan luotettavammaksi kuin kaupallinen mainonta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tehden Oy ja tarkoituksena oli löytää heidän potentiaaliset referenssiasiakkaat sekä tuottaa monipuolista referenssimateriaalia yrityksen markkinoinnin käyttöön sekä myynnin tueksi. Aihetta lähestyttiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka sisälsi suositteluhalukkuuden tarkastelun Net Promoter Score – mittaria käyttämällä. Kysely lähetettiin sähköpostitse kaikille Tehden ohjelmistoa käyttäville.
Kyselyn sekä Tehden Oy:n henkilökunnan avulla löydettiin referenssiasiakkaat. Potentiaalisiin referenssiasiakkaisiin otettiin yhteyttä sähköpostitse ja puhelimitse. Kaiken kaikkiaan yhteyttä otettiin 16 asiakkaaseen, joista 14 vastasi ja suostui suosituksen antamiseen. Lopulta toteutettiin 12 asiakasreferenssiä. Monipuolisen referenssimateriaalin saamiseksi valittiin referenssien muodoiksi video, case study ja lyhyet asiakastestimoniaalit.
Referenssivideoon haastateltiin kauneudenhoitoalan asiakasta. Video toteutettiin yhteistyössä graafisen alan painoviestinnän opiskelijoiden kanssa. Videosta muodostui tarinamainen asiakaskertomus, jonka näkökulmana oli asiakkaan kokemus Tehden ohjelmistosta. Case studyyn haastateltiin liikunnan alan asiakasta, jonka pohjalta kirjoitettiin tarinamainen asiakaskertomus. Lyhyet asiakastestimoniaalit saatiin suoraan asiakastyytyväisyyskyselystä. Näihin pyydettiin asiakkaan suostumus käyttää suositusta Tehdenin markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin. Lopputuotoksena saatiin toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa asiakastyytyväisyydestä, jonka avulla he voivat kehittää yrityksensä toimintaa. Tämän lisäksi he saivat myös monipuolista referenssimateriaalia, markkinointiin ja myynnin tueksi.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tehden Oy ja tarkoituksena oli löytää heidän potentiaaliset referenssiasiakkaat sekä tuottaa monipuolista referenssimateriaalia yrityksen markkinoinnin käyttöön sekä myynnin tueksi. Aihetta lähestyttiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka sisälsi suositteluhalukkuuden tarkastelun Net Promoter Score – mittaria käyttämällä. Kysely lähetettiin sähköpostitse kaikille Tehden ohjelmistoa käyttäville.
Kyselyn sekä Tehden Oy:n henkilökunnan avulla löydettiin referenssiasiakkaat. Potentiaalisiin referenssiasiakkaisiin otettiin yhteyttä sähköpostitse ja puhelimitse. Kaiken kaikkiaan yhteyttä otettiin 16 asiakkaaseen, joista 14 vastasi ja suostui suosituksen antamiseen. Lopulta toteutettiin 12 asiakasreferenssiä. Monipuolisen referenssimateriaalin saamiseksi valittiin referenssien muodoiksi video, case study ja lyhyet asiakastestimoniaalit.
Referenssivideoon haastateltiin kauneudenhoitoalan asiakasta. Video toteutettiin yhteistyössä graafisen alan painoviestinnän opiskelijoiden kanssa. Videosta muodostui tarinamainen asiakaskertomus, jonka näkökulmana oli asiakkaan kokemus Tehden ohjelmistosta. Case studyyn haastateltiin liikunnan alan asiakasta, jonka pohjalta kirjoitettiin tarinamainen asiakaskertomus. Lyhyet asiakastestimoniaalit saatiin suoraan asiakastyytyväisyyskyselystä. Näihin pyydettiin asiakkaan suostumus käyttää suositusta Tehdenin markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin. Lopputuotoksena saatiin toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa asiakastyytyväisyydestä, jonka avulla he voivat kehittää yrityksensä toimintaa. Tämän lisäksi he saivat myös monipuolista referenssimateriaalia, markkinointiin ja myynnin tueksi.