Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kosmetiikkaliikkeessä : Case: The Body Shop Jyväskylä
Kouri, Karoliina (2015)
Kouri, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen kosmetiikkaliikkeessä. Tavoitteena oli tutkia, mitkä ostopäätöksen taustalla olevista tekijöistä vaikuttavat eniten ostopäätöksen muodostumiseen ja mitkä vähiten. Työssä keskityttiin tutkimaan kosmetiikkaliikkeen sisäpuolella vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän The Body Shop.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja syvennyttiin ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruun välineenä paperista kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen vastaukset kerättiin Jyväskylän The Body Shop -myymälässä asioivilta asiakkailta. Tutkimus toteutettiin myymälässä 21.9.2015–3.10.2015, ja kyselyyn saatiin yhteensä 255 vastausta. Kerätty aineisto analysoitiin Sphinx-ohjelmiston ja Webropolin avulla.
Tulosten mukaan kuluttajan ostopäätökseen kosmetiikkaliikkeessä vaikuttavat voimakkaimmin tuotteen tarve, hinta-laatusuhde, aiemmat käyttökokemukset, tuotteen tuoksu ja kokeilumahdollisuus. Kuluttajat halusivat perustella kosmetiikan ostopäätöstään myös rationaalisilla syillä, kuten hinnalla ja laadulla. Myös asiakaspalvelun merkitys koettiin tärkeäksi. Vähiten merkitystä ostopäätöksen kannalta oli tuotteen trendikkyydellä ja uutuudella sekä muiden ihmisten mielipiteillä.
Tutkimustulokset ovat ainakin osittain hyödynnettävissä myös muissa The Body Shopin myymälöissä. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia vielä rajatummasta ja yksityiskohtaisemmasta näkökulmasta syventyen tarkemmin joihinkin tiettyihin tekijöihin, kuten esimerkiksi eettisyyteen ja ekologisuuteen. Lisäksi olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat kosmetiikan kuluttajan ostopäätökseen yrityksen verkkokaupassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja syvennyttiin ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruun välineenä paperista kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen vastaukset kerättiin Jyväskylän The Body Shop -myymälässä asioivilta asiakkailta. Tutkimus toteutettiin myymälässä 21.9.2015–3.10.2015, ja kyselyyn saatiin yhteensä 255 vastausta. Kerätty aineisto analysoitiin Sphinx-ohjelmiston ja Webropolin avulla.
Tulosten mukaan kuluttajan ostopäätökseen kosmetiikkaliikkeessä vaikuttavat voimakkaimmin tuotteen tarve, hinta-laatusuhde, aiemmat käyttökokemukset, tuotteen tuoksu ja kokeilumahdollisuus. Kuluttajat halusivat perustella kosmetiikan ostopäätöstään myös rationaalisilla syillä, kuten hinnalla ja laadulla. Myös asiakaspalvelun merkitys koettiin tärkeäksi. Vähiten merkitystä ostopäätöksen kannalta oli tuotteen trendikkyydellä ja uutuudella sekä muiden ihmisten mielipiteillä.
Tutkimustulokset ovat ainakin osittain hyödynnettävissä myös muissa The Body Shopin myymälöissä. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia vielä rajatummasta ja yksityiskohtaisemmasta näkökulmasta syventyen tarkemmin joihinkin tiettyihin tekijöihin, kuten esimerkiksi eettisyyteen ja ekologisuuteen. Lisäksi olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat kosmetiikan kuluttajan ostopäätökseen yrityksen verkkokaupassa.