3D-hahmojen mallintaminen mobiilipeliin : case Northbound
Jauhiainen, Aku (2015)
Jauhiainen, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721292
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli 3D-mallintaa Northbound-seikkailuroolipelin ensimmäiseen osaan 3D-hahmomallit. Työssä käsiteltiin 3D-hahmomallinuksen perusteita hahmon suunnittelusta mallinnusvaiheeseen ja hahmon pinnan muodostamiseen tekstuurien avulla. Työssä keskityttiin vertailemaan kahta erilaista tapaa mallintaa 3D-hahmomalleja peleihin ja yleisimpiä tapoja luoda niille pinta.
Käytännön suunnitteluosuudessa tutkittiin itse peliä ja hahmojen suunnitteluvaiheessa esille nousseita havaintoja. Suunnitteluosuudessa pohdittiin, kumpi mallinnustapa soveltuisi pelihahmojen mallintamiseen. Pelin visuaalinen ilme ja alustan tuomat rajoitukset vaikuttivat oleellisesti 3D-hahmojen mallintamiseen. Pelin kannalta tärkeille hahmoille luotiin referenssikuvia, jotka helpottivat mallinnustyötä.
Käytännön toteutusosuudessa käytiin yksitellen läpi 3D-hahmomallinnuksen vaiheita ja peliin mallinnettavia 3D-hahmoja. Pelin 3D-hahmot muodostuivat ihmisistä, olennoista ja eläimistä. 3D-hahmojen mallintamisessa keskityttiin hahmojen muotoihin sekä hahmojen yksityiskohtiin ja mallinusvaiheen jälkeen hahmoille tehtiin pinta.
Kaikki pelin 3D-hahmot saatiin mallinettua ja operoitua siihen pisteeseen, että niitä voitaisiin alkaa animoimaan ja teksturoimaan tulevaisuudessa. 3D-hahmomalleja pystyttäisiin hyödyntämään uudestaan Northbound-pelisarjan seuraavissa osissa.
Käytännön suunnitteluosuudessa tutkittiin itse peliä ja hahmojen suunnitteluvaiheessa esille nousseita havaintoja. Suunnitteluosuudessa pohdittiin, kumpi mallinnustapa soveltuisi pelihahmojen mallintamiseen. Pelin visuaalinen ilme ja alustan tuomat rajoitukset vaikuttivat oleellisesti 3D-hahmojen mallintamiseen. Pelin kannalta tärkeille hahmoille luotiin referenssikuvia, jotka helpottivat mallinnustyötä.
Käytännön toteutusosuudessa käytiin yksitellen läpi 3D-hahmomallinnuksen vaiheita ja peliin mallinnettavia 3D-hahmoja. Pelin 3D-hahmot muodostuivat ihmisistä, olennoista ja eläimistä. 3D-hahmojen mallintamisessa keskityttiin hahmojen muotoihin sekä hahmojen yksityiskohtiin ja mallinusvaiheen jälkeen hahmoille tehtiin pinta.
Kaikki pelin 3D-hahmot saatiin mallinettua ja operoitua siihen pisteeseen, että niitä voitaisiin alkaa animoimaan ja teksturoimaan tulevaisuudessa. 3D-hahmomalleja pystyttäisiin hyödyntämään uudestaan Northbound-pelisarjan seuraavissa osissa.