Marketing communication of meeting services : Case: Original Sokos Hotel Alexandra
Savolainen, Kirsi (2015)
Savolainen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka toteuttaa kokouspalveluiden markkinointiviestintää, jotta se kohtaisi yritysasiakkaiden tarpeet. Tavoitteena oli pohtia, miten yritys voisi tavoittaa yritysasiakkaita ja mitkä markkinointiviestinnän keinot ovat järkeviä yritysmarkkinoinnissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka vaikuttavat ostopäätökseen kokouspalveluita valittaessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropolin avulla ja keräämällä vastauksia EventumExpo -messuilla. Kysely suunnattiin yrityksille, jotka käyttävät kokouspalveluita. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina Original Sokos Hotel Alexandran asiakkaille. Kyselylomake laadittiin teoriassa esiin nousseiden asioiden pohjalta, ja teemahaastatteluiden runko muodostettiin kyselyn sekä teorian pohjalta.
Tutkimuksen kautta erityisen tärkeäksi viestinnän kanavaksi nousivat verkkokanavat. Palveluntarjoajan verkkosivut olivat erityisen suosittu tiedonhakukanava yrityksille. Tietoa halutaan etsiä itsenäisesti ja joustavasti verkkokanavien kautta sekä hyödyntämällä kollegoiden tietoja.
Tutkimuksen pohjalta on mahdollista parempaan ymmärrykseen yritysasiakkaiden käyttäytymisestä eri viestintäkanavien käytöstä ja siten suunnitella tehokasta markkinointiviestintää. Ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen antaa tietoa, mitä sisältöä markkinointiviestinnässä tulisi korostaa, jotta se olisi tehokkaampaa. Viestin tulisi välittää luotettavuutta ja hyvän palvelun kuvaa, ja etenkin uusille asiakkaille viestistä tulisi välittyä ammattitaito ja kokemusta kokouspalveluiden suhteen.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropolin avulla ja keräämällä vastauksia EventumExpo -messuilla. Kysely suunnattiin yrityksille, jotka käyttävät kokouspalveluita. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina Original Sokos Hotel Alexandran asiakkaille. Kyselylomake laadittiin teoriassa esiin nousseiden asioiden pohjalta, ja teemahaastatteluiden runko muodostettiin kyselyn sekä teorian pohjalta.
Tutkimuksen kautta erityisen tärkeäksi viestinnän kanavaksi nousivat verkkokanavat. Palveluntarjoajan verkkosivut olivat erityisen suosittu tiedonhakukanava yrityksille. Tietoa halutaan etsiä itsenäisesti ja joustavasti verkkokanavien kautta sekä hyödyntämällä kollegoiden tietoja.
Tutkimuksen pohjalta on mahdollista parempaan ymmärrykseen yritysasiakkaiden käyttäytymisestä eri viestintäkanavien käytöstä ja siten suunnitella tehokasta markkinointiviestintää. Ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen antaa tietoa, mitä sisältöä markkinointiviestinnässä tulisi korostaa, jotta se olisi tehokkaampaa. Viestin tulisi välittää luotettavuutta ja hyvän palvelun kuvaa, ja etenkin uusille asiakkaille viestistä tulisi välittyä ammattitaito ja kokemusta kokouspalveluiden suhteen.