KUNPA OSAISIMME TOIMIA YHDESSÄ; EIKÄ VAIN RINNATUSTEN
Anttiroiko, Kaisa; Ojatalo, Anu (2015)
Anttiroiko, Kaisa
Ojatalo, Anu
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Kokkolan kaupungin sivistystoimi. Tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä koulukuraattorien ja luokanopettajien yhteistyön toimivuudesta Kokkolan kaupungin alakouluissa. Opinnäytetyön kysely pohjautui puolistrukturoituun kyselyyn, jolla selvitettiin luokanopettajien kokemuksia heidän ja koulukuraattorien yhteistyön toimivuudesta kyselyn toteutushetkenä sekä heidän näkemyksiään siitä, miten yhteistyötä voitaisiin parantaa.
Kokkolan kaupungin sivistystoimi voi kehittää luokanopettajien ja koulukuraattorien yhteistyötä tuloksien avulla. Valmis kyselylomake tarjoaa oivan mahdollisuuden uusintakyselyyn tulevaisuudessa, jolloin voidaan tarkastella yhteistyön kehitystä vertaamalla tämän työn tuloksia uusiin tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että luokanopettajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulun kuratiiviseen työhön. He kaipasivat lisäresursseja koulukuraattorin työhön, jotta työ voisi suuntautua enemmän ennaltaehkäisevään työhön. Lisäksi luokanopettajat toivoivat, että koulukuraattori olisi näkyvämpi kaikille oppilaille koulun arjessa.
Kokkolan kaupungin sivistystoimi voi kehittää luokanopettajien ja koulukuraattorien yhteistyötä tuloksien avulla. Valmis kyselylomake tarjoaa oivan mahdollisuuden uusintakyselyyn tulevaisuudessa, jolloin voidaan tarkastella yhteistyön kehitystä vertaamalla tämän työn tuloksia uusiin tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että luokanopettajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulun kuratiiviseen työhön. He kaipasivat lisäresursseja koulukuraattorin työhön, jotta työ voisi suuntautua enemmän ennaltaehkäisevään työhön. Lisäksi luokanopettajat toivoivat, että koulukuraattori olisi näkyvämpi kaikille oppilaille koulun arjessa.