Ravintola Xn markkinointisuunnitelma : Nykytilan kartoitus ja kehitysideoita
Koivunen, Saara (2015)
Koivunen, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123121723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123121723
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli kartoittaa koulu Yn opetusravintola Ravintola Xn markkinoinnin nykytilanne ja etsiä siihen uusia näkökulmia kehitysehdotusten avulla. Työn tavoitteena oli luoda ravintolalle sen toiminta-ajan ensimmäinen käytännön markkinointisuunnitelma, jota ravintolan johto voi käyttää työkalunaan. Suunnitelmassa keskityttiin ulkoiseen markkinointiin ja painotettiin valittuja kilpailukeinoja, jotka pohjautuvat 5P-malliin.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä lähestymistapana konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi, benchmarking ja dokumenttien tutkiminen. Myös keväällä 2015 Yssä suoritetun syventävän harjoittelun aikana saadut kokemukset ja tehdyt havainnot auttoivat työssä.
Tutkimuksista selvisi, että markkinointitoimenpiteitä suoritettiin, mutta toiminta ei ollut suunnitelmallista ja koordinoitua. Ylimmän johdon osuus markkinoinnin strategisessa johtamisessa oli marginaalista, eikä toiminnalle ollut määritelty omaa budjettia tai kuluseurantaa. Vertailun mukaan kahdessa vierailukohteina olevassa opetusravintolassa tilanne oli samankaltainen, mikä kertonee yleisemmästä käytännöstä alalla.
Ravintola Xn tuotteet ja palvelu olivat palautteeseen perustuen laadukkaita ja ravintolan johto kaipasikin lähinnä uusia tuoteideoita. Tulosten perusteella muiksi kehityskohteiksi nousivat saatavuuden parantaminen ja viestinnän tehostaminen. Kehittämisehdotuksissa käydään läpi markkinointi strategiasta seurantaan ja ehdotetaan jokaiselle osa-alueelle käytännöllisiä toimenpiteitä.
Konkreettisena tuotoksena laadittiin työkaluja Ravintola Xn johdon käyttöön. Euromääräisten tavoitteiden laskemiseen ja seuraamiseen tarkoitettu lomake (liite 3), markkinoinnin lukuvuosikello (liite 4), markkinoinnin kuluvuosikalenteri toimenpiteineen (liite 5) ja markkinointibudjetti (liite 6) muodostuivat merkittäväksi osaksi raportin tuloksia. Lisäksi kilpailija- ja nelikenttäanalyysit toimivat käyttökelpoisina pohjina seuraaville lukukausisuunnitelmille.
Uusiksi tutkimuskohteiksi raportin tuloksiin perustuen on esitetty opetuksen integroimista osaksi Ravintola Xn toimintaa ja sisäisen markkinoinnin tehostamista.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä lähestymistapana konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi, benchmarking ja dokumenttien tutkiminen. Myös keväällä 2015 Yssä suoritetun syventävän harjoittelun aikana saadut kokemukset ja tehdyt havainnot auttoivat työssä.
Tutkimuksista selvisi, että markkinointitoimenpiteitä suoritettiin, mutta toiminta ei ollut suunnitelmallista ja koordinoitua. Ylimmän johdon osuus markkinoinnin strategisessa johtamisessa oli marginaalista, eikä toiminnalle ollut määritelty omaa budjettia tai kuluseurantaa. Vertailun mukaan kahdessa vierailukohteina olevassa opetusravintolassa tilanne oli samankaltainen, mikä kertonee yleisemmästä käytännöstä alalla.
Ravintola Xn tuotteet ja palvelu olivat palautteeseen perustuen laadukkaita ja ravintolan johto kaipasikin lähinnä uusia tuoteideoita. Tulosten perusteella muiksi kehityskohteiksi nousivat saatavuuden parantaminen ja viestinnän tehostaminen. Kehittämisehdotuksissa käydään läpi markkinointi strategiasta seurantaan ja ehdotetaan jokaiselle osa-alueelle käytännöllisiä toimenpiteitä.
Konkreettisena tuotoksena laadittiin työkaluja Ravintola Xn johdon käyttöön. Euromääräisten tavoitteiden laskemiseen ja seuraamiseen tarkoitettu lomake (liite 3), markkinoinnin lukuvuosikello (liite 4), markkinoinnin kuluvuosikalenteri toimenpiteineen (liite 5) ja markkinointibudjetti (liite 6) muodostuivat merkittäväksi osaksi raportin tuloksia. Lisäksi kilpailija- ja nelikenttäanalyysit toimivat käyttökelpoisina pohjina seuraaville lukukausisuunnitelmille.
Uusiksi tutkimuskohteiksi raportin tuloksiin perustuen on esitetty opetuksen integroimista osaksi Ravintola Xn toimintaa ja sisäisen markkinoinnin tehostamista.