Social delaktighet på daghem i samband med fysiska aktiviteter : Observation av 3-5-åriga barn under lektillfällen
Lindgren, Emilia; Wolfram, Victoria (2015)
Lindgren, Emilia
Wolfram, Victoria
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921692
Tiivistelmä
Fyysinen aktiivisuus on osoittautunut edistävän lapsen kehitystä monella tasolla. Myös sosiaalisen osallisuuden ja toimivan ryhmädynamiikan merkitys nostetaan tänä päivänä yhä enemmän esille. Tämän lopputyön tarkoituksena on tutkia fyysisten aktiviteettien ja sosiaalisen osallisuuden välistä yhteyttä. Päämääränä on löytää fyysisiä aktiviteettejä, jotka edistävät 3-5-vuotiaiden lasten sosiaalista osallisuutta leikin aikana päiväkodissa. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millä tavoin eri fyysiset aktiviteetit vaikuttavat lasten sosiaaliseen osallisuuteen? 2) Miten lapset reagoivat erilaisiin fyysisiin aktiviteetteihin? Tiedonkeräys suoritettiin kolmessa päiväkodissa pääkaupunkiseudulla järjestämällä neljä eri fyysistä aktiviteettiä leikin muodossa. Fyysiset aktiviteetit koostuivat yhdestä hippaleikistä, yhdestä joukkuelajista sekä kahdesta Sherborne-harjoituksesta, joista toinen sisältää läheistä kehokontaktia ja toinen on piirileikki. Jokaisessa päiväkodissa käytiin kolme kertaa ja samat neljä aktiviteettiä järjestettiin joka kerta. Tiedonkeräysmenetelmä oli observointi, jonka lisäksi myös videokuvausta käytettiin. Jokaisen päiväkotikäynnin jälkeen kirjoitettiin päiväkirjaa siitä, miten lapset reagoivat ja toimivat eri leikkien aikana. Leikkitilanteet kuvattiin videolle, jotta paluu observointimateriaaliin ja sen syvempi analysointi olisi mahdollista. Videomateriaalin analysointiin kehitettiin omatekoinen tarkastuslista. Tarkastuslistan avulla leikeille saatiin osallisuuspisteitä, joista laskettiin leikkikohtaiset osallisuusprosentit. Korkeimman osallisuusprosentin sai solmuleikki (81 %), joka näin ollen näyttäisi lisäävän osallisuutta eniten neljästä valitusta aktiviteetista. Toiseksi korkeimman prosenttimäärän sai töpselihippa (76 %), jota tiiviisti seurasi tunnelileikki (75 %). Vähiten osallisuutta näytti lisäävän joukkuelaji jalkapallo (65, 5 %). Tut-kimustuloksia voi mielestämme hyvin soveltaa päiväkodeissa tai aktiviteettiryhmissä 3-5-vuotiaiden lasten keskuudessa.