Kunnallisen palvelujärjestelmän tarjoamat kodin muutostyöt ikääntyneille
Hilaja, Jukka (2015)
Hilaja, Jukka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601041024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601041024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ikääntyneiden henkilöiden asunnon muutostöiden palvelujärjestelmää. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteina oli ikääntyneiden kotona tehtävien muutostöiden prosessit sekä niiden vaikutus ja asumisen mahdollistaminen kotona. Tutkimusongelmina olivat 1) Millainen on ikääntyneiden kodin muutostöihin kohdennettu toimintamalli ja palvelujärjestelmä henkilöstön kuvaamana Porin perusturvassa? 2) Miten palvelujärjestelmässä mahdollistetaan ikääntyneen osallistuminen kodin muutostyöprosessiin Porin perusturvan henkilöstön arvioimana? 3) Miten kodin muutostyöt ovat vaikuttaneet ikääntyneen kotona asumiseen henkilöstön käsitysten mukaan Porin perusturvassa? ja 4) Miten ikääntyneen henkilön kodin muutostöiden palvelujärjestelmää tulisi kehittää henkilöstön arvioimana Porin perusturvassa?
Kohderyhmänä tässä tutkimuksessa oli Porin perusturvan vanhuspalvelut palvelualueen työntekijät. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena verkossa. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse ennakkoon valituille 30 henkilölle, joista kokonaisuudessaan 12 vastasi (N=12) kyselyyn, eli vastausprosentti oli 40 %. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan muutostöiden toimintamalli palvelujärjestelmässä vaatii selkeyttämistä myös organisaation sisällä. Kokonaisuudessaan palvelujärjestelmä on hajanainen ja ihmisten tarvitsemia kodin muutostöihin liittyviä asioita siirretään palvelualueelta toiselle, koska työnjako ei ole organisaation sisällä selvä.
Tulevaisuuden haasteena on tehtävien ja toimeksiantojen selkeyttäminen palvelualueiden sisällä. Henkilöstö tarvitsee koulutusta kodin muutostöihin liittyvissä asioissa pystyäkseen toimimaan asiakaslähtöisemmin. Lisäksi yhteistyötä eri palvelualueiden välillä pitäisi lisätä ja kehittää.
Kohderyhmänä tässä tutkimuksessa oli Porin perusturvan vanhuspalvelut palvelualueen työntekijät. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena verkossa. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse ennakkoon valituille 30 henkilölle, joista kokonaisuudessaan 12 vastasi (N=12) kyselyyn, eli vastausprosentti oli 40 %. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan muutostöiden toimintamalli palvelujärjestelmässä vaatii selkeyttämistä myös organisaation sisällä. Kokonaisuudessaan palvelujärjestelmä on hajanainen ja ihmisten tarvitsemia kodin muutostöihin liittyviä asioita siirretään palvelualueelta toiselle, koska työnjako ei ole organisaation sisällä selvä.
Tulevaisuuden haasteena on tehtävien ja toimeksiantojen selkeyttäminen palvelualueiden sisällä. Henkilöstö tarvitsee koulutusta kodin muutostöihin liittyvissä asioissa pystyäkseen toimimaan asiakaslähtöisemmin. Lisäksi yhteistyötä eri palvelualueiden välillä pitäisi lisätä ja kehittää.