Koneohjaustukiaseman perustaminen
Karjalainen, Jussi (2016)
Karjalainen, Jussi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081140
Tiivistelmä
Tämän insinöörityössä tarkoituksena on selvittää tukiaseman käyttämiseen liittyviä ongelmia koneohjauksessa. Ongelmatilanteet johtuvat usein siitä, että käytössä on usean eri laitevalmistajan laitteita. Insinöörityön tavoitteena on löytää ratkaisuja yleisimpiin yhteensovitusongelmiin, joita ilmenee tukiaseman korjausviestin lähettämisessä työkoneisiin.
Korjausviesti lähetetään tukiasemalta radiomodeemin välityksellä, ja joissakin tapauksissa radioyhteyden luominen voi aiheuttaa ongelmia. Lähetettävä kor-jausviesti muodostetaan tukiaseman paikanninyksikössä ja korjausviesti täytyy lähettää siinä muodossa, että työkoneen koneohjausjärjestelmä ymmärtää kor-jausviestin.
Insinöörityössä esitellään koneohjauksen kalustokokoonpano yleisellä tasolla ja satelliittipaikannuksen menetelmät. Esille myös nousee satelliittipaikannuk-sen tarkkuuteen vaikuttavia asioita ja siinä esiintyvien virheiden hallintaa. Työssä tarkastellaan myös laitevalmistajien välisiä eroja fyysisissä laitekokoon-panoissa ja myös maanmittaustehtävissä toimivien henkilöiden kannalta. Lop-puosassa esitellään toimenpiteet siitä, miten tukiasema laitetaan käyttökun-toon, radioyhteys muodostetaan ja toimenpiteet siitä, miten tarkastukset teh-dään toimintakunnon varmistamiseksi.
Työn tulokset perustuvat kesällä 2015 eri työtehtävissä hankittuihin kokemuk-siin sekä niiden työtehtävien yhteydessä suoritettuihin puhelinhaastatteluihin muun muassa laitevalmistajien edustajien kanssa.
Korjausviesti lähetetään tukiasemalta radiomodeemin välityksellä, ja joissakin tapauksissa radioyhteyden luominen voi aiheuttaa ongelmia. Lähetettävä kor-jausviesti muodostetaan tukiaseman paikanninyksikössä ja korjausviesti täytyy lähettää siinä muodossa, että työkoneen koneohjausjärjestelmä ymmärtää kor-jausviestin.
Insinöörityössä esitellään koneohjauksen kalustokokoonpano yleisellä tasolla ja satelliittipaikannuksen menetelmät. Esille myös nousee satelliittipaikannuk-sen tarkkuuteen vaikuttavia asioita ja siinä esiintyvien virheiden hallintaa. Työssä tarkastellaan myös laitevalmistajien välisiä eroja fyysisissä laitekokoon-panoissa ja myös maanmittaustehtävissä toimivien henkilöiden kannalta. Lop-puosassa esitellään toimenpiteet siitä, miten tukiasema laitetaan käyttökun-toon, radioyhteys muodostetaan ja toimenpiteet siitä, miten tarkastukset teh-dään toimintakunnon varmistamiseksi.
Työn tulokset perustuvat kesällä 2015 eri työtehtävissä hankittuihin kokemuk-siin sekä niiden työtehtävien yhteydessä suoritettuihin puhelinhaastatteluihin muun muassa laitevalmistajien edustajien kanssa.