SaaS-palvelun kehittäminen asiakaskeskeisemmäksi esimerkkiyrityksessä
Junno, Antti (2015)
Junno, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619574
Tiivistelmä
Palvelun laatu on monimutkainen asia ja sitä on vaikeampi mitata kuin konkreettisen tuotteen valmistusta. Yrityksen liiketoiminnalle syntyy merkittäviä kuluja, mikäli yrityksessä joudutaan palvelun laadun puutteen vuoksi korjaamaan virheitä ja organisoimaan työtehtäviä. Yrityksen kilpailukyvylle on nykyään erittäin tärkeää menestyä palveluliiketoiminnassa, sillä menestyäkseen yrityksen on luotava asiakkaalle arvoa ja tukea asiakkaan liiketoimintaa mahdollisimman hyvin ja mielellään kilpailijoitaan paremmin.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää SaaS-palvelua asiakkaan näkökulmasta esi-merkkiyrityksessä. Yrityksessä palvelujen myyntiin on panostettu vahvasti koko yrityksen myyntiorganisaatiossa valtakunnallisesti. Yrityksen vahvuus turvallisuusalan palveluliiketoiminnan markkinoilla on kyky huoltaa kaikki Suomessa käytettävät turva- ja lukitusjärjestelmät, merkistä riippumatta. Kilpailuedun yritys saavuttaakin sillä, että se ainoana kotimaisena toimijana pystyy operoimaan sekä asiakkaan sähköisen että mekaanisen lukituksen puolella. Eli asiakas saa etua saadessaan yhdeltä toimittajalta koko oviympäristön osaamisen. Yrityksen tuotteistettu palveluvalikoima on laaja, ja opinnäytetyössä tutkittiin tarkasti, miten SaaS-palvelun myyntiprosessia voidaan tehostaa palvelun käynnistämiseen liittyvien asioiden huomioonottamisella ja niiden kehittämisellä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelua sisäisesti toteuttamalla toimintatutkimus yrityksessä. Toimintatutkimuksessa täytyi vahvasti keskittyä mahdollisuuksiin nopeuttaa koko palveluprosessia tilauksesta tuotantoon. Palvelun kehittäminen on yritykselle strategisesti tärkeää, sillä palveluprosessin parantaminen johtaa asiakastyytyväisyyden kasvuun ja palvelun tuottaminen on kustannustehokkaampaa.
Tämän jälkeen palvelua tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta. Tässä hyödynnettiin asiakastyytyväisyys-tutkimuksesta saatuja tuloksia sekä palvelun kehittämistä varten tehtyjä palvelun Blueprint ja Business Model Canvas -malleja.
Raportissa luotiin konkreettinen kehittämissuunnitelma kohdeyrityksen olemassa olevalle palvelulle ja samalla keskityttiin yrityksen palvelumyynnin kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää SaaS-palvelua asiakkaan näkökulmasta esi-merkkiyrityksessä. Yrityksessä palvelujen myyntiin on panostettu vahvasti koko yrityksen myyntiorganisaatiossa valtakunnallisesti. Yrityksen vahvuus turvallisuusalan palveluliiketoiminnan markkinoilla on kyky huoltaa kaikki Suomessa käytettävät turva- ja lukitusjärjestelmät, merkistä riippumatta. Kilpailuedun yritys saavuttaakin sillä, että se ainoana kotimaisena toimijana pystyy operoimaan sekä asiakkaan sähköisen että mekaanisen lukituksen puolella. Eli asiakas saa etua saadessaan yhdeltä toimittajalta koko oviympäristön osaamisen. Yrityksen tuotteistettu palveluvalikoima on laaja, ja opinnäytetyössä tutkittiin tarkasti, miten SaaS-palvelun myyntiprosessia voidaan tehostaa palvelun käynnistämiseen liittyvien asioiden huomioonottamisella ja niiden kehittämisellä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelua sisäisesti toteuttamalla toimintatutkimus yrityksessä. Toimintatutkimuksessa täytyi vahvasti keskittyä mahdollisuuksiin nopeuttaa koko palveluprosessia tilauksesta tuotantoon. Palvelun kehittäminen on yritykselle strategisesti tärkeää, sillä palveluprosessin parantaminen johtaa asiakastyytyväisyyden kasvuun ja palvelun tuottaminen on kustannustehokkaampaa.
Tämän jälkeen palvelua tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta. Tässä hyödynnettiin asiakastyytyväisyys-tutkimuksesta saatuja tuloksia sekä palvelun kehittämistä varten tehtyjä palvelun Blueprint ja Business Model Canvas -malleja.
Raportissa luotiin konkreettinen kehittämissuunnitelma kohdeyrityksen olemassa olevalle palvelulle ja samalla keskityttiin yrityksen palvelumyynnin kehittämiseen.