Nuorisotyön ja etsivän nuorisotyön tuntemus MMO-pelaajien keskuudessa
Haanpää, Pekka (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151356
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin massiivisten moninpelien pelaajien tietoisuutta oman alueensa nuorisotyöstä ja etsivästä nuorisotyöstä sekä heidän suhtautumisestaan mahdolliseen nuorisotyöntekijään pelimaailman yhteisössä. Lisäksi tutkimuksessa havainnollistettiin pelien sisäistä yhteisötoimintaa ja pelaajien hyvinvointia. Tutkimuksessa selvitettiin myös vaikuttaako pelaajan asuinalue, pelien sisäiseen yhteisöön kuuluminen ja ikä tietoisuuteen oman alueen nuorisotyöstä ja etsivästä nuorisotyöstä sekä suhtautumiseen mahdollista pelimaailman yhteisössä toimivaa nuorisotyöntekijää kohtaan. Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselynä ja tutkimusjoukko koostui 235:stä 13–29 -vuotiaasta vastaajasta ympäri Suomen.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista ei tiennyt omalla alueellaan järjestettävästä nuorisotyöstä eikä etsivästä nuorisotyöstä, mutta suurin osa oli kuitenkin valmiita ottamaan apua vastaan peliyhteisön sisällä toimivalta nuorisotyöntekijältä, jos apua ei olisi muuta kautta saatavilla. 235 vastaajasta 198 kuului pelien sisäisiin yhteisöihin ja tulokset osoittivat, että yhteisöihin kuuluvat pelaajat puhuvat reaaliaikaisen puheohjelmien välityksellä hyvin monenlaisista asioista, tuntevat yksittäisinä toimijoina voivansa vaikuttaa yhteisön asioihin sekä tuntevat tulevansa yhteisössä arvostetuksi ja hyväksytyksi yhteiseen joukkoon.
Tulosten mukaan asuinalueella ei ollut vaikutusta vastaajien nuorisotyön ja etsivän nuorisotyön tuntemukseen eikä kiinnostukseen etsivää nuorisotyötä kohtaan pelimaailman sisällä. Pelien sisäisiin yhteisöihin kuuluminen ei myöskään vaikuttanut nuorisotyön tuntemukseen, mutta etsivän nuorisotyön tuntemus oli heikompaa yhteisöön kuuluvilla kuin yhteisöön kuulumattomilla vastaajilla. Yhteisöön kuuluvat vastaajat olivat valmiimpia käyttämään peliyhteisön sisällä toimivan nuorisotyöntekijän palveluja kuin yhteisöön kuulumattomat vastaajat. Tulosten mukaan nuoremmat vastaajat olivat vanhempia vastaajia tietoisempia nuorisotyöstä sekä etsivästä nuorisotyöstä, mutta peliyhteisössä toimivan nuorisotyöntekijän palvelujen käyttämisessä ei ollut eroa eri ikäryhmien vastauksissa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että verkkonuorisotyötä peliyhteisöissä kannattaisi kehittää ja, että pelimaailmassa toimiva nuorisotyöntekijä voisi toimia mainostajana ja tiedotuskanavana tukea tarvitseville pelaajille. Jatkossa olisikin kiinnostavaa tutkia tarkemmin peliyhteisöjen sisäistä toimintaa sekä toteuttaa peliyhteisön sisällä nuorisotyökokeilu.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista ei tiennyt omalla alueellaan järjestettävästä nuorisotyöstä eikä etsivästä nuorisotyöstä, mutta suurin osa oli kuitenkin valmiita ottamaan apua vastaan peliyhteisön sisällä toimivalta nuorisotyöntekijältä, jos apua ei olisi muuta kautta saatavilla. 235 vastaajasta 198 kuului pelien sisäisiin yhteisöihin ja tulokset osoittivat, että yhteisöihin kuuluvat pelaajat puhuvat reaaliaikaisen puheohjelmien välityksellä hyvin monenlaisista asioista, tuntevat yksittäisinä toimijoina voivansa vaikuttaa yhteisön asioihin sekä tuntevat tulevansa yhteisössä arvostetuksi ja hyväksytyksi yhteiseen joukkoon.
Tulosten mukaan asuinalueella ei ollut vaikutusta vastaajien nuorisotyön ja etsivän nuorisotyön tuntemukseen eikä kiinnostukseen etsivää nuorisotyötä kohtaan pelimaailman sisällä. Pelien sisäisiin yhteisöihin kuuluminen ei myöskään vaikuttanut nuorisotyön tuntemukseen, mutta etsivän nuorisotyön tuntemus oli heikompaa yhteisöön kuuluvilla kuin yhteisöön kuulumattomilla vastaajilla. Yhteisöön kuuluvat vastaajat olivat valmiimpia käyttämään peliyhteisön sisällä toimivan nuorisotyöntekijän palveluja kuin yhteisöön kuulumattomat vastaajat. Tulosten mukaan nuoremmat vastaajat olivat vanhempia vastaajia tietoisempia nuorisotyöstä sekä etsivästä nuorisotyöstä, mutta peliyhteisössä toimivan nuorisotyöntekijän palvelujen käyttämisessä ei ollut eroa eri ikäryhmien vastauksissa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että verkkonuorisotyötä peliyhteisöissä kannattaisi kehittää ja, että pelimaailmassa toimiva nuorisotyöntekijä voisi toimia mainostajana ja tiedotuskanavana tukea tarvitseville pelaajille. Jatkossa olisikin kiinnostavaa tutkia tarkemmin peliyhteisöjen sisäistä toimintaa sekä toteuttaa peliyhteisön sisällä nuorisotyökokeilu.