Opiskelijoiden jaksamisen edistäminen
Heikkinen, Miira (2016)
Heikkinen, Miira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa työstressiä ja sen ehkäisemistä käsittelevä posteri, joka esitellään ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Posterin tavoitteena oli herättää opiskelijoiden ajatuksia työstressistä opintojen aikana. Tavoitteena olisi myös oppia hyödyntämään tutkittua tietoa ja tehdä sen avulla tietoposteri.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen projektityö. Projekti aloitettiin etsimällä ja kirjoittamalla teoriatietoa korkeakouluopiskelijoiden työstressistä. Tutkitun tiedon pohjalta suunniteltiin posteri syksyn 2015 mielenterveyspäivään. Teemapäivässä esiteltiin posteri Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Posterin sisältö käsittelee opiskelijoiden työstressiä, sen ennaltaehkäisemistä ja työstressin hallintakeinoja.
Opiskelijoiden työstressi on ajankohtainen aihe ja siitä kärsii moni suomalainen korkeakouluopiskelija. Aihe on tärkeä, koska stressi voi lisätä riskiä terveysongelmiin, työkyvyttömyyteen sekä vaikuttaa heikentävästi muisti- ja oppimistoimintoihin. Pitkittyessään stressi voi vaikuttaa heikentävästi sosiaaliseen terveyteen ja mielenterveyteen.
Opinnäytetyössä on selvitetty teoria tietopohjaa hyödyntäen stressin ja uupumisen ilmenemismuotoja ja syitä, korkeakouluopiskelijoiden stressiä sekä opiskelustressin hallinnan keinoja. Saamalla tietoa työstressin syistä ja vaikutuksista terveyteen pystyvät opiskelijat tiedostamaan stressin olemassaolon. Tunnistamalla stressitekijät pystytään ehkäisemään ja hallitsemaan stressiä ja uupumista.
Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia eri koulutusasteiden opiskelijoiden kokemuksia stressistä ja pohtia, eroavatko tulokset toisistaan. Tutkimusta terveydenhoitajat voisivat hyödyntää työssään tehdessään koulussa terveystarkastuksia. Terveystarkastuksissa terveydenhoitajat kartoittavat terveydentilaa ja mahdollisia kokemuksia stressistä. Terveydenhoitajat tietäisivät myös tutkimuksen pohjalta, missä koulutusasteessa ilmenee eniten opiskelustressiä, ja silloin terveydenhoitajat osaisivat paremmin puuttua stressin ilmenemiseen ja ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen projektityö. Projekti aloitettiin etsimällä ja kirjoittamalla teoriatietoa korkeakouluopiskelijoiden työstressistä. Tutkitun tiedon pohjalta suunniteltiin posteri syksyn 2015 mielenterveyspäivään. Teemapäivässä esiteltiin posteri Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Posterin sisältö käsittelee opiskelijoiden työstressiä, sen ennaltaehkäisemistä ja työstressin hallintakeinoja.
Opiskelijoiden työstressi on ajankohtainen aihe ja siitä kärsii moni suomalainen korkeakouluopiskelija. Aihe on tärkeä, koska stressi voi lisätä riskiä terveysongelmiin, työkyvyttömyyteen sekä vaikuttaa heikentävästi muisti- ja oppimistoimintoihin. Pitkittyessään stressi voi vaikuttaa heikentävästi sosiaaliseen terveyteen ja mielenterveyteen.
Opinnäytetyössä on selvitetty teoria tietopohjaa hyödyntäen stressin ja uupumisen ilmenemismuotoja ja syitä, korkeakouluopiskelijoiden stressiä sekä opiskelustressin hallinnan keinoja. Saamalla tietoa työstressin syistä ja vaikutuksista terveyteen pystyvät opiskelijat tiedostamaan stressin olemassaolon. Tunnistamalla stressitekijät pystytään ehkäisemään ja hallitsemaan stressiä ja uupumista.
Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia eri koulutusasteiden opiskelijoiden kokemuksia stressistä ja pohtia, eroavatko tulokset toisistaan. Tutkimusta terveydenhoitajat voisivat hyödyntää työssään tehdessään koulussa terveystarkastuksia. Terveystarkastuksissa terveydenhoitajat kartoittavat terveydentilaa ja mahdollisia kokemuksia stressistä. Terveydenhoitajat tietäisivät myös tutkimuksen pohjalta, missä koulutusasteessa ilmenee eniten opiskelustressiä, ja silloin terveydenhoitajat osaisivat paremmin puuttua stressin ilmenemiseen ja ennaltaehkäisyyn.